درمان خشکی واژن

( 4,56 امتیاز از 9 رای )
17/آوریل/2019

ترشحات طبیعی واژندرمان خشکی واژن

همه ی زنان پس از بلوغ، ترشحات طبیعی واژن را تجربه می کنند. معمولاً با تغییر شرایط جسمانی فرد و ابتلا به انواع عفونت ها رنگ، بو، غلظت و مقدار ترشحات نیز تغییر می کنند. به طور طبیعی، معمولاً ترشحات زنان بی رنگ و بدون هیچ بوی خاصی است که در دوره تخمک گذاری، این ترشحات تغییر می کنند و مقدارشان افزایش یافته و شاید کمی رنگ آن ها رو به سفیدی رود. علت این موضوع این است که در دوره آزاد شدن تخمک، فرد بهترین شرایط را برای لقاح تخمک خود دارد، به همین دلیل با افزایش ترشحات امکان لقاح، افزایش یافته و این موضوع روند بارور شدن تخمک را آسان می کند. پس از تمام شدن زمان تخمک گذاری، با افزایش میزان پروژسترون در روزهای غیر از تخمک گذاری نیز همیشه محیط واژن مرطوب است، این موضوع علاوه بر داشتن مزیت های خود، کمک می کند که عوامل خارجی اگر وارد واژن شدند، جذب مایعات واژن شده و از ورود آن ها به بخش های داخلی واژن جلوگیری کند. همچنین استروژن که باعث رطوبت ناحیه واژن است با اسیدی کردن محیط آن سبب از بین بردن میکروب ها و مانع از ایجاد شرایطی برای رشد آن ها می شود. هنگام رابطه جنسی واژن برای حرکت آسان آلت مرد، مرطوب شده وهمچنین این موضوع برای لقاح آسان نیز دخیل است. هرگونه تغییر در حجم و رنگ و بو ترشحات، نیاز به بررسی و پیگیری است.

خشکی واژن چیست

 خشکی واژن و یا آتروفی واژن از جمله مشکلات آزاردهنده ای ست که روزانه بانوان زیادی به این علت به مراکز زیبایی درمانی خانم دکتر لیلا خلیلی مراجعه می کنند از این رو مقاله ای مبنی بر افزایش آگاهی در مورد خشکی واژن آماده کردیم تا قدمی برای افزایش آگاهی بانوان سرزمینمان برداشته باشیم.

خشکی واژن معمولاً در سنین یائسگی به علت کاهش هورمون استروژن رخ می دهد، اما گاهی ممکن است شرایط آب وهوایی نیز تأثیر بگذارد. خشکی واژن با خارش، سوزش در واژن همراه است. این گروه از بانوان هنگام رابطه جنسی احساس درد و سوزش و حتی خارش شدیدی دارند، از طرفی هنگام ادرار کردن ممکن است دچار سوزش شده و یا اختلالی در ادرار کردن آن ها رخ دهد. گاهی خشکی واژن به حدی ست که هنگام مقاربت جنسی، فرد دچار خونریزی می شود.

هنگامی که واژن خشک می شود، واژن فرد بسیار حساس شده و اگر این خشکی واژن ادامه یابد، به مرور زمان واژن بسیار حساس و شکننده طور می شود که نیاز به مراقبت و رسیدگی اساسی دارد زیرا با ضعیف شدن عضلات واژن، ممکن است فرد دچار افتادگی مثانه و گشاد شدن واژن و … شود.

خشکی واژن چیست

 

علت خشکی واژن

اصلی ترین عامل خشکی واژن، تغییرات هورمونی است، با کاهش هورمون استروژن، فرد دچار خشکی واژن می شود. به طور کلی هر اتفاقی که باعث کاهش هورمون استروژن در بدن شود، فرد دچار خشکی واژن می شود، حال فرد در هر سنی که می خواهد باشد، مثلاً در یائسگی هورمون استروژن رو به کاهش می رود و بدین صورت، واژن خشک شده و دچار ضعف می شود، حال ممکن است یک دختر جوان دچار یائسگی زودرس شده باشد که باز هم فرد به علت کاهش هورمون استروژن دچار خشکی واژن خواهد شد.

  • در دوران پس از زایمان هنگام شیردهی، زنان دچار کاهش هورمون استروژن هستند و دچار خشکی واژن می شوند که طبیعی می باشد و پس از مدتی به صورت خودبه خود درمان می شوند.

  • زنانی که به دلایلی مجبور به برداشتن تخمدان های خود می کنند، همیشه خشکی واژن خواهند داشت.

  • برخی مواد دارویی، عملکردشان به صورتی ست که در نهایت باعث کاهش هورمون استروژن خواهند شد و همانطور که گفتیم کاهش هورمون استروژن باعث خشک شدن واژن می شود.

علت خشکی واژن

  • کم کاری تخمدان ها و در نتیجه کاهش هورمون استروژن از دیگر دلایل خشکی واژن هستند.

  • کسانی که از دوش واژینال استفاده می کنند، بیشتر مستعد خشکی واژن هستند.

  • گروهی از بانوان که همزمان در حال انجام شیمی درمانی و پرتودرمانی نیز می باشند، خشکی واژن را تجربه کرده و یک موضوع طبیعی می باشد.

عوارض خشکی واژن

  • از عوارض خشکی واژن می توان به موارد زیادی اشاره کرد، از جمله خارش و سوزش.

  • افرادی که دچار خشکی واژن هستند موقع مقاربت جنسی دچار درد و خونریزی خواهند شد که بر اساس شدت خشکی واژن، شدت درد و خونریزی متفاوت خواهد بود.

  • به دنبال خشکی واژن، عضلات اطراف واژن ضعیف شده و توان انقباض آن ها کم شده، بدین صورت فرد دچار شلی واژن شده و آرام آرام واژن فرد به اصطلاح گشاد می شود. این دسته از افراد نه تنها از خشک بودن واژن خود هنگام آمیزش جنسی ناراحت هستند، بلکه از طرفی این گروه از گشاد بودن واژن خود نیز رنج خواهند برد.

عوارض خشکی واژن

  • همانطور که در مقاله افتادگی مثانه گفتیم، واژن یکی از اصل های حفظ موقعیت مکانی مثانه است که مانع از افتادگی آن می شود، همانطور که گفتیم با خشکی واژن این عضو ضعیف شده و سبب تهدید موقعیت مثانه می شود. اگر خشکی واژن درمان نشود، به مرور واژن ضعیف شده و مثانه می افتد تا حدی که ممکن است وارد واژن شود.

  • با افزایش خشکی واژن محیط واژن قلیایی شده و برخلاف حالت طبیعی خود که محیطی اسیدی دارد و مانع از رشد میکروب ها می شود، با قلیایی شدن محیطی مناسب جهت رشد برخی میکروب ها ایجاد کرده که این خود سبب انواع عفونت ها می شود.

تشخیص خشکی واژن

هر چند که با یک معاینه واژینال عارضه خشکی واژن مشخص می شود اما گاهی پزشکان به دلایلی روش های تشخیصی حرفه ای تری را توصیه می کنند. در هنگام معاینه واژینال، دیواره های واژن رنگ پریده و گاهاً زخم و خونی هستند.

  • با آزمایش خون می توان مقدار هورمون استروژن خون را بررسی کرد و از کاهش آن مطلع شد.

  • آزمایش دیگر بررسی با سونوگرافی می باشد، که می توان ضخامت بافت ها را با آن بررسی کرد و از نازک شدن واژن و رحم آگاه شد.

  • آزمایش پاپ اسمیر، آزمایش پاپ اسمیر می تواند در سطح میکروسکوپی سطح بافت را بررسی کرده و به صورت تخصصی به آن بپردازد.

  • شرایط زندگی و تغییرات ایجاد شده در ناحیه ژنیتال نیزمی تواند در تشخیص پزشک شما مؤثر باشد.

درمان خشکی واژن

  • در اغلب موارد پس از مطمئن شدن از کمبود هورمون استروژن، پزشک هورمون استروژن را تجویز می کند و برخی داروهای مکمل را برای از بین بردن عوارض آزار دهنده خشکی واژن تجویز می کند. نکته حائز اهمیت در اینجا این است که مصرف خودسر استروژن بسیار آثار بدی دارد که حتما باید تحت نظر پزشک باشد. زیرا در برخی موارد استروژن بیشتر از مقدار مورد نیاز بدن، وارد بدن می شود و در نتیجه باعث سرطان پستان می شود.

  • کرم های موضعی می توانند در رفع خشکی واژن مؤثر باشند و علائم آزاردهنده آن را از بین ببرند. گاهی به جای کرم قرص های استروژنی و حلقه های واژینال برای ترمیم سلول های سطحی و رفع خشکی واژن تجویز می شود.

برخی شیاف های مهبلی نیز می توانند اثراتی شبیه هورمون استروژن گذاشته و سبب رفع خشکی واژن شوند.

  • و اما یکی از روش های نوین رفع خشکی واژن که امروزه در حال انجام است، لیزردرمانی می باشد، لیزردرمانی می تواند با اثر خود بر سلول های واژن باعث ترمیم و رفع خشکی واژن شود. از پیشرفته ترین و کاربردی ترین دستگاه های استفاده شده در مطب ها دستگاه لیزرمونالیزاتاچ می باشد که عملکرد فوق العاده ای در رفع بسیاری از مشکلات زنان دارد. از دیگر دستگاه های دیگر برای لیزردرمانی، لیزر ژولیت می باشد که اثر فوق العاده عالی ای در رفع خشکی واژن دارد.

سؤالات رایج در مورد خشکی واژن

من ارث سرطان دارم و نگرانم با مصرف استروژن برای رفع خشکی، مبتلا به سرطان شوم، در این حالت باید چکار کنم؟

مصرف هورمون استروژن به هر شکل باید زیر نظر پزشک باشد، همچنین می توان به کمک لیزر درمانی، خشکی واژن را برطرف نمود.

آیا دختران جوان نیز ممکن است دچار خشکی واژن شوند؟

بله، در هر سنی که باشید، هورمون استروژن در شما کاهش یابد، ممکن است دچار خشکی واژن شوید.

در هنگام رابطه جنسی، خشکی واژن بسیار باعث سوزش و آزار من می شود؟ راهکار چیست؟

می توان از روان کننده های فاقد استروژن و مرطوب کننده های واژینال برای سهولت رابطه جنسی استفاده نمود.

به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط با درمان خشکی واژن

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004