درمان و واکسن hpv

( 3,67 امتیاز از 3 رای )
17/آوریل/2019

آشنایی با ویروس اچ پی وی  (Hpv)واکسن hpv

بسیاری از مردم جهان آشنایی کامل با ویروس ایدز دارند و نام این ویروس برای آنها آشناست ولی در مورد ویروس اچ پی وی اینطور نیست، در حالیکه طبق تحقیقات انجام شده ، بیش از هشتاد درصد مردم جهان در طول زندگی خود، حداقل یکبار به این ویروس دچار شده اند. این ویروس در چهل درصد موارد بر روی دستگاه تناسلی فرد اثر می گذارد.در این مقاله قصد داریم شما را با این ویروس، خطرات ناشی از آن، راه های جلوگیری و درمان و واکسن hpv آشنا کنیم.

اگر بدانید با آشنایی با این ویروس ممکن است از چه خطرات و بیماری هایی جلوگیری کنید، قطعا تا انتها با ما همراه خواهید بود. ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلوم انسانی، ویروسی ست که پوست و لایه های مخاطی را درگیر می کند، اکثر آدم ها فکر می کنند، ویروس اچ پی وی همان ویروسی ست که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود، ولی این ویروس بیش از ۱۲۰ نوع دارد که فقط برخی از انواع آن باعث ایجاد زگیل تناسلی می شود. متأسفانه برخی دیگر از انواع آن نیز باعث ایجاد سرطان هایی در ناحیه دستگاه تناسلی می شود. یکی از شایع ترین سرطان های زنان، سرطان سرویکس یا دهانه رحم است که اصلی ترین عامل ایجاد این سرطان، ویروس اچ پی وی است. حال به بررسی انواع این ویروس می پردازیم.

راه های انتقال ویروس اچ پی وی

از مهم ترین راه های انتقال ویروس اچ پی وی روابط جنسی متعدد است، در صورت داشتن رابطه جنسی در معرض ابتلا به این ویروس هستید. منظور از رابطه جنسی محافظت نشده در این مقاله، این است که ، پارتنر شما فردی باشد که شما از ابتلا آن فرد به ویروس اچ پی وی آگاهی نداشته باشید.

از دیگر راه های انتقال این ویروس تماس پوست به پوست است.  حتی گفته شده که ممکن است این ویروس زیر ناخن ها و یا از طریق حشرات نیز منتقل شود. استفاده از دخانیات و نوشیدنی های الکلی ، هر نوع دارو و یا فعالیتی که سیستم ایمنی شما را تضعیف کند احتمال ایجاد علائم این ویروس را افزایش می دهد.

انواع ویروس اچ پی وی

در کل این ویروس به دو نوع کم خطر و پر خطر تقسیم می شود. اغلب انواع کم خطر آن سبب ایجاد زگیل های تناسلی می شود که با روش های به خصوصی که توضیح خواهیم داد، رفع خواهد شد. انواع کم خطر این ویروس، حتی اگر درمان نیز نشوند در اغلب موارد به خودی خود رفع می شوند ولی ممکن است بار دیگر مجدداً بروز کنند.

از انواع کم خطر ویروس اچ پی وی می توان انواع ۶ و ۱۱ آن را نام برد. آن ها با اثر بر سلول های پوستی باعث ایجاد زگیل هایی تناسلی می شوند که می توان گفت آن ها شبیه گل کلم هستند.

از انواع پر خطر می توان به انواع ۱۶ ، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵ ، ۵۲ ، ۵۸   اشاره كرد،  علت نام گذاری پر خطر این است که آن ها می توانند باعث ایجاد سرطان های رحم، مقعد و … شوند. بیشترین بخش های درگیر، بخش های دستگاه تناسلی هستند. نوع ۱۶ و ۱۸ از خطرناک ترین ها هستند که باعث سرطان ها می شوند.

انواع این ویروس چه کم خطر چه پرخطر نیاز به بررسی پزشک دارند، حتی اگر شما فقط دچار زگیل های تناسلی هستید و مطمئن هستید که مبتلا به اچ پی وی شده اید، باید به پزشک مراجعه کرده و مطمئن شوید که فقط به انواع کم خطر مبتلا شده اید.

تزریق و واکسن hpv

 

درمان اچ پی وی در زنان باردار

اگر از ابتلا شدن خود به این ویروس مطلع هستید، برای بارداری نباید عجله کنید، بلکه باید صبر کنید تا روند از بین بردن زگیل های تناسلی (در صورت داشتن) و یا روند درمانی شما تا حد قابل قبولی تکمیل شود. پس از آن با تأیید پزشک می توانید باردار شوید. اما اگر در حین بارداری متوجه شوید که مبتلا به اچ پی وی شده اید، باید تا اتمام دوره زایمان خود صبر کنید و سپس اقدام به درمان کنید، شروع درمان زگیل های تناسلی به هیچ عنوان در دوره بارداری توصیه نمی شود.

درمان اچ پی وی در زنان باردار

در هنگام زایمان نیز بسته به شرایط فرد، اگر امکان زایمان طبیعی وجود نداشته باشد، فرد باید سزارین شود. این اتفاق زمانی می افتد که زگیل ها در مسیر خروج نوزاد بسیار پیشرفت کرده باشند. در هنگام شیردهی نیز ، مادران نباید نگران باشند، می توانند با خیال راحت از شیر خود فرزندشان را شیر بدهند بدون اینکه فرزندشان مبتلا به اچ پی وی شود.

پیشگیری از اچ پی وی در زنان

متأسفانه نه تنها اغلب زنان شناختی روی این ویروس ندارند، بلکه آنهایی هم که اطلاع دارند، فکر می کنند در هنگام رابطه جنسی می توان با استفاده از کاندوم از مبتلا شدن به این ویروس جلوگیری کرد. این ویروس با تماس پوست به پوست منتقل می شود، پس اگر رابطه جنسی محافظت نشده ای دارید و قرار است داشته باشید و شریکتان به ویروس اچ پی وی مبتلاست ممکن است به شما منتقل کند. برای پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس،  علاوه بر رعایت نکات بهداشتی دستگاه تناسلی باید از روابط جنسی محافظت نشده نیز اجتناب کنید.

 

پیشگیری از اچ پی وی در زنان

اگر رابطه جنسی محافظت نشده دارید، حتما مرتب پس از مشورت با پزشک غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهید . برای پیشگیری از ابتلا به اچ پی وی می توانید، واکسیناسیون انجام دهید، واکسن اچ پی وی می تواند در مقابل انواعی از ویروس های اچ پی وی (نه همه) که از مهاجم ترین ها و رایج ترین های این ویروس است، ایمنی ایجاد کنند.

درمان اچ پی وی

برای درمان اچ پی وی ممکن است پزشک شما از تجویز پماد و کرم کمک بگیرد. اما این روش برای اثر کامل خود نیاز به مدت زمان زیادی دارد به همین دلیل اغلب افراد روش های تهاجمی تری را انتخاب می کنند. یکی از این روش ها کرایوتراپی و یا سرمادرمانی است، در این روش با استفاده از نیتروژن مایع و ابزارهای به خصوصی به کمک سرما دادن به زگیل های تناسلی افراد که ناشی از انواع ویروس های اچ پی وی است، سعی بر تبدیل کردن این زگیل ها به تاول می کنند و پس از آن، این تاول ها را به طور کامل و یا بخشی از آن ها را، لایه برداری می کنند.

در اغلب موارد اگر پزشک با مهارت بالا این کار را انجام دهد، فرد نتیجه مطلوبی می گیرد و زگیل هایش از بین می رود. این روش درمانی خود نیازمند چندین جلسه است که فاصله بین این جلسات معمولاً از یک هفته تا سه هفته طول می کشد، که این موضوع کاملاً بستگی به صلاحدید پزشک شما دارد.

یکی دیگر از روش های درمانی، لیزرCO2 زگیل تناسلی است،این روش بسیار کارآمد می باشد، به علت تهاجمی بودن و عمق نفوذ بالا این لیزر، می تواند در برخی بیمارها بسیار کارآمد تر از کرایو تراپی باشد. اما این دلیل بر برتری نیست، پزشک شما با مهارت و تجربه خود، باید بهترین درمان را برای شما انتخاب کند.

تست پاپ اسمیر برای پیشگیری 

گفتیم که انواع پر خطر ویروس اچ پی وی سبب سرطان دهانه رحم می شود، سالانه افراد زیادی به علت سرطان دهانه رحم جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل امروزه، با ایجاد کمپین های مراقبتی علیه سرطان به تمامی بانوان توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم و یا زود فهمیدن این موضوع، با توجه به شرایط خود به پزشک مراجعه کنند و برنامه ای مشخص برای انجام تست پاپ اسمیر دریافت کنند.

تست پاپ اسمیر به تمامی زنانی که سن ۲۰ الی ۲۲ سالگی را رد کرده اند توصیه می شود، زنان می توانند برای پیشگیری از ابتلا شدن به این نوع سرطان که یکی از شایع ترین و مرگبار ترین سرطان ها می باشد، علاوه بر تست پاپ اسمیر از واکسن گارداسیل نیز استفاده نمایند.

اگر شما سن ۲۰ سالگی را رد کرده اید و رابطه جنسی دارید باید سالانه و یا هرچند سال یکبار این تست را انجام دهید اما اگر رابطه جنسی ندارید، می توانید در مدت زمان های طولانی تری اقدام به انجام این تست کنید، هرچند که برخی از محققان اعتقاد دارند در صورت نداشتن رابطه جنسی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر نیست ولی همه زنان بالای ۳۰ سال باید اقدام به تست پاپ اسمیر کنند چه رابطه جنسی داشته باشند چه نداشته باشند.

تست اچ پی وی در دختران باکره

تست اچ پی وی در دختران باکره یا به صورت PCR از روی پوست انجام می شود و یا زایده زگیل برای تعیین نوع اچ پی وی برداشته می شود و به آزمایشگاه فرستاده می شود.

واکسن اچ پی وی

یک نفر کمتر شعار جهانی انجام واکسن اچ پی وی است، به این معنی که فرزند شما می تواند با تزریق این واکسن، یک نفر کمتر در ابتلا به این ویروس و بیماری های جنسی و سرطان های بعدش باشد. سه نوع واکسن گارداسیل چهارگانه، گارداسیل نه گانه و سرواریکس برای اچ پی وی موجود است.

برخی از افراد تصور می کنند که با زدن این واکسن همه چیز روبه راه می شود و دیگر نیازی به مراعات های بهداشتی نیست. اما لازم به ذکر است که نکته بسیار مهم در اینجا این است که این واکسن فقط در مقابل چند نوع از مهاجم ترین انواع این ویروس محافظت ایجاد می کند نه همه انواع آن!!! به همین دلیل فرد حتی پس از تزریق این واکسن باید نکات بهداشتی را رعایت کند.

  • واکسن گارداسیل حتی به کسانی که مبتلا به این ویروس شده اند نیز توصیه می شود.

  • گارداسیل چهارگانه علیه چهار ویروس ۶ – ۱۱ -۱۶ -۱۸ که چهارتا از شایع ترین انواع ویروس های اچ پی وی است ایمنی ایجاد می کند.

  • واکسن گارداسیل چهار گانه طی سه دوز انجام می شود. اگر از این سه دوز یکی از آنها فراموش شود، دوباره باید از اول واکسن ها تزریق شوند پس یادآوری این نکته بسیار مهم است.

  • در مورد فاصله تزریق این واکسن ها، پس از تزریق دوز اول ، دوز دوم و سوم به ترتیب به فاصله دو ماه و شش ماه، باید تزریق شود.

  • این واکسن در زنان از سنین ۹ سال تا ۴۵ سال توصیه به تزریق می شود، اما بهتر است قبل از سن ۲۶ سالگی که هنوز سیستم ایمنی تکمیل نشده است تزریق شود هرچند که در سنین دیگر نیز قابل انجام است.

  • گارداسیل نه گانه علیه پنج ویروس دیگر نیز باعث ایمنی می شود که در ایران این ویروس موجود نیست.

باورهای اشتباه در خصوص درمان و واکسن اچ پی وی

برخی تصور می کنند تزریق این واکسن سبب ناباروری می شود!! قطعا این تصور اشتباه است. در تمامی کشورهای اروپایی و امریکای شمالی سعی بر تأکید بر تزریق این واکسن برای جلوگیری از ابتلا به انواع ویروس های اچ پی وی است، در حالیکه آن ها سعی بر فرهنگ سازی در تزریق این واکسن دارند و با تبلیغات گوناگون مردم را ترغیب به تزریق این واکسن می کنند گروهی در ایران شایعه انداخته اند که این واکسن عوارض بسیاری دارد. با کمی تحقیق متوجه این شایعات بی اساس خواهیم شد.

سوالات رایج درمان و واکسن اچ پی وی

اگر سنم بالای ۲۶ سال باشه نمی تونم این واکسن را تزریق کنم؟

چرا می توانید تزریق کنید .

برخی از پزشکان می گویند که اچ پی وی چون یک عفونت ویروسی است درمان ندارد، چه قدر این موضوع صحت دارد؟

کلا عفونت های ویروسی درمان ندارند و این گفته کاملاً صحیح است، ولی در مورد اچ پی وی جای نگرانی وجود ندارد، چون عملکرد ویروس اچ پی وی با دیگر ویروس ها کاملاً متفاوت است و هدف از روش های درمانی، از بین بردن عوارض آن است. از طرفی به علت اینکه این ویروس پوست را درگیر می کند در ۹۰% موارد به خودی خود درمان می شود.

چه درمانی شما توصیه می کنید؟

بستگی به نوع ویروسی که فرد درگیر آن شده است، ما اغلب سعی می کنیم سیستم ایمنی بدن را قوی کنیم تا در از بین بردن این ویروس و جلوگیری از فعالیت های مخرب آن، به بدن کمک کرده باشیم.

آیا این واکسن احتیاج به دوز یادآور دارد؟

خیر

به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط با درمان و واکسن hpv

دیدگاه ( 2 )

  1. محمد حلاج29 مارس 2020

    سلام من دانشجوی بیوتکنولوژیم و در مورد درمان hpv دارم مقاله ای مینویسم ممنون میشم در این موضوع بتونم از شما کمک بگیرم و همچنین با شما همکاری کنم

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004