درمان هموروئید

17/آوریل/2019

درمان هموروئید چیستدرمان هموروئید

اگر بخواهیم هموروئید یا بواسیر را به زبانی ساده توضیح دهیم، برجستگی ای که در مقعد ایجاد می شود و حالت بادکنکی و نرمی دارد، بواسیر یا هموروئید نام دارد. در واقع رگ هایی که در مجاری مقعد قرار دارند، وقتی به دلایل مختلف آسیب ببینند ممکن است دچار تورم شوند و بواسیر ها را به وجود بیاورند. بواسیر ها معمولاً همراه با درد هستند، در زمان مدفوع کردن و زور زدن و یا در حینی که فرد یبوست دارد بیشتر از قبل خود را نشان می دهند. گاهی به همراه سوزش با خونریزی های جزی و کلی نیز همراه می شوند، به ویژه در هنگام مدفوع کردن که ممکن است به علت تحت فشار بودن مقعد، بخشی از آن آسیب ببیند و منشأ رگ بودن و خونی بودن هموروئید سبب خونریزی شدید آن شود.

معمولاً بواسیر و هموروئید،  همراه با خارش و سوزش همراه است، در بعضی موارد مدفوع نیز دارای ردی از خون است که حتما باید بررسی شود، وجود خون در مدفوع علل مختلفی دارد که اغلب خطرناک می باشد. در دوره ای که فرد هموروئید دارد، مقعد بسیار حساس است، زیرا بافت هموروئید متورم و نازک بوده و در انتظار تلنگری دچار خونریزی می شود. در برخی موارد، ممکن است فرد اصلا متوجه نباشد که بواسیر دارد، فقط هنگام مدفوع کردن احساس درد کند و متوجه خونریزی های جزئی ای نیز شود.

علت هموروئید

هموروئید به هر علتی که رخ دهد بسیاری از آدم ها در زندگی حداقل یک بار درگیر آن می شوند. اما اینکه چگونه از ایجاد آن جلوگیری کنیم و یا کاری نکنیم که هموروئیدمان وخیم شود موضوع بسیار مهمی ست که به آن می پردازیم.

• مهم ترین علل این بیماری مسئله ژنتیک است، افرادی که به طور ارثی یبوست دارند بهتر است همراه مواد غذاییشان چند عدد زیتون میل نمایند و یا سالادهای گیاهی به همراه روغن زیتون بخورند. از رایج ترین علت های هموروئید، یبوست های مزمن است، افرادی که در طولانی مدت یبوست دارند، قطعاً دچار هموروئید می شوند. حال اینکه چه مسائلی باعث ایجاد یبوست می شوند و یا از یبوست جلوگیری می کنند، موضوعی ست که به شرح آن خواهیم پرداخت.

• مصرف مواد غذایی فیبر دار، میوه جات، سبزیجات و نوشیدنی ها به مقدار کافی از یبوست جلوگیری می کنند. داشتن رابطه جنسی مقعدی نیز از دلایلی ست که سبب آسیب به ماهیچه های مقعدی می شود و در همان بار اول می تواند سبب تورم بافتی و هموروئید شود که اگر ادامه یابد باعث یبوست خواهد شد.

• در زنان باردار که تحرک نیز کم است، فرد دچار هموروئید می شود، در این دوران خوردن مواد غذایی گیاهی و نوشیدنی ها مفید می تواند به رفع یبوست کمک کند، از طرفی قدم زدن های کم و تحرکات معمولی در رفع یبوست مؤثر است. همچنین هنگام زایمان طبیعی فشاری که بر اندام های حفره لگنی می آید می تواند سبب ایجاد هموروئید شود.

عدم تحرک و پشت میز نشستن های طولانی از دلایلی است که سبب بروز این عارضه می شود.یکی دیگر از دلایل هموروئید بلند کردن اجسام سنگین است که به مرور با فشار آوردن به حفره لگنی، هم می تواند سبب ایجاد بواسیر شود هم سبب افتادگی مثانه و رحم.

گذر زمان و برخی از بیماری ها همچون سرطان روده می توانند از دلایل ایجاد بواسیر باشند.

درمان هموروئید با لیزر

عوارض هموروئید

• از عوارض هموروئید می توانیم به خونریزی های شدید اشاره کنیم، در برخی موارد فرد متوجه این خونریزی ها نمی شود، در حالیکه در مدفوع فرد خون وجود دارد، به مرور این افراد دچار فقر آهن و کم خونی می شوند.

• یکی از مهم ترین عارضه ها که به واسطه زخم شدن هموروئید ایجاد می شود عفونت است، زیرا به علت آلوده بودن روده، زخم های موجود در ناحیه روده و یا مقعد بسیار مستعد عفونت هستند.

• فرد آنقدر دچار دردهای شدید خواهد شد، که دیگر توانایی حرکت و هیچ گونه فعالیت های فیزیکی را ندارد. به همین دلیل باید سریعاً اقدام به جراحی بکند .

• داشتن هموروئید باعث ایجاد محدودیت هایی در زندگی شخص می شود که باید آن ها را رعایت کند در غیر این صورت باعث عود شدن هموروئید می شود.

عوارض هموروئید

• افرادی که دارای هموروئید هستند، معمولاً در هنگام بارداری و زایمان دچار مشکل می شوند. بهتر است قبل از اقدام به بارداری، مشکل هموروئید خود را درمان کنند.

• این دسته از افراد اصلا نباید اقدام به رابطه جنسی مقعدی کنند، زیرا ممکن است علاوه بر عود کردن شرایط دچار بی اختیاری مدفوع نیز شوند. علاوه بر این تمامی افرادی که دچار هموروئید حاد هستند می توانند دچار بی اختیاری مدفوع نیز شوند. که این موضوع بستگی دارد به اینکه فرد در چه مرحله ای از بیماری خود باشد، معمولاً زمانی اتفاق می افتد که هموروئید فرد بسیار عود کرده است.

• بی اعتنا بودن به هموروئید حاد ممکن است سبب آسیب به عروق و اعصاب مقعدی شود.

پیشگیری از هموروئید

• انجام ورزش های سبک و داشتن تحرک به اندازه کافی ،همینطور رعایت رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی گیاهی و فیبردار می تواند به پیشگیری از هموروئید کمک کند.

• در صورتیکه زمینه ارثی این بیماری در خانواده شما وجود دارد، قبل از اینکه به مرحله حاد این بیماری برسید، سعی کنید با خوردن چند دانه زیتون در طول روز و یا استفاده از روغن های گیاهی همچون روغن زیتون از این مشکل پیشگیری کنید.

• از بلند کردن اجسام سنگین و فشار آوردن به اندام های حفره لگنی جلوگیری کنید.

• در صورتیکه باردار هستید و جنین شما دارای وزن زیادی است، و یا جنین شما دو قلو است بهتر است که سزارین انجام دهید، زایمان های سخت از دلایل بواسیر و یا هموروئید هستند.

پیشگیری از هموروئید

• از انجام رابطه جنسی مقعدی ممانعت کنید، همانطور که گفتیم این مورد می تواند عارضه بواسیر را تشدید کند.

• بهتر است در همان ابتدا، اقدام به درمان خود کنید زیرا با شدید تر شدن این مشکل درمان نیز سخت تر می شود.

درمان هموروئید بدون جراحی

• از شایع ترین روش های درمانی روش درمان هموروئید با لیزر است، با این روش به راحتی می توان بواسیر را برش داد و با فرکانس لیزر محل مورد نظر را بخیه زد. این روش درمانی از شایع ترین روش های درمان بواسیر است که جایگزین روش های جراحی بواسیر  شده است.

• از دیگر روش های درمان هموروئید، فریز کردن هموروئید می باشد، به کمک این روش می توان خونرسانی به هموروئید را مختل کرد و کم کم باعث از بین بردن آن شد.

• اسکلروتراپی روشی ست که طی آن، محلول خاصی به بواسیر تزریق می کنند و همین سبب خشک شدن و کوچک شدن بواسیر می شود.

• درمان بواسیر به کمک حلقه، در این روش حلقه ای به دور برجستگی بواسیر می بندند و سبب می شوند خونرسانی به درستی به بواسیر صورت نگیرد و همین موضوع سبب از بین رفتن بواسیر شود.

• تمامی روش هایی که در بالا گفتیم از روش های سرپایی و بدون نیاز به بی هوشی ست که فرد می تواند در مطب و یا کلینیک بدون نیاز به بستری شدن انجام دهد.

• در موارد کمی در درمان بواسیر نیاز به تیغ جراحی و روشی تهاجمی می باشد و فرد باید اقدام به جراحی بکند.