درمان کیست تخمدان

17/آوریل/2019

کیست ها همانطور که از اسمشان پیداست، به ساختاری گفته می شوند که مقداری مایع را درون خودشان جای داده اند.درمان کیست تخمدان این کیست ها گاهی به خودی خود رفع می شوند و در بسیاری از موارد خیر. ساده ترین کیست های تخمدان ناشی از فولیکول ها می باشد که در اثر پاره نشدن آن ها تبدیل به کیست شده اند، معمولاً سرشار از مایع می باشند و از هیچ بافتی تشکیل نشده اند.

کیست های تخمدان انواع متفاوتی دارند، یکی از ان ها که ساده ترین آن ها نیز می باشد کیست های ساده فولیکولی هستند که نیاز به درمان خاصی ندارند و با مصرف قرص های ضدبارداری رفع می شوند.

از دیگر انواع کیست ها، کیست های شکلاتی و یا آندومتروئیدی هستد که منشا آن ها بافت آندومتر است، این کیست ها به علت داشتن خون قهوه ای به کیست های شکلاتی معروف هستند. این کیست ها اغلب باعث دردهای شدید قاعدگی می شوند.

انواع دیگر کیست ها درموئیدها می باشند که نه تنها تخمدان بلکه بافت های دیگر را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهند. اگر قرار باشد کیستی از نوع بدخیم باشد از انواع این نوع کیست می باشد.

علائم کیست تخمدان

کیست های تخمدان می توانند در دوره قاعدگی اختلال ایجاد کنند، یا باعث سندرم های شدید قاعدگی شوند و یا خونریزی های زیادی را در حین قاعدگی ایجاد کند. این افراد در هنگام کیست تخمدان می توانند درد زیاد قاعدگی را تجربه کنند.

• حالت تهوع و تب می توانند از دیگر علائم این اختلال باشند.

• ممکن است در حین نزدیکی فرد به علت کیست تخمدان، دچار درد شود و یا خونریزی جزی و یا کلی ای را تجربه کند.

• مشکلات ادراری از دیگر مشکلاتی ست که ممکن است فرد دچار آن شود، زیرا مثانه نیز جز اندام های حفره لگنی می باشد.

• کاهش فشار خون، تپش قلب و برخی علائم دیگر می توانند همزمان با تب و حالت تهوع با همدیگر بروز کنند و نشانی از کیست های تخمدانی باشند.

• دردهای لگنی که مداوم حس می شوند مشکوک هستند و می توانند از علائم کیست های تخمدانی باشند.

• معمولاً افرادی که دارای کیست های تخمدانی هستند، گاهاً دچار لکه بینی می شوند.

علائم کیست تخمدان

چگونگی درمان کیست تخمدان

دارو درمانی ابتدایی ترین روش درمانی کیست های تخمدان است، از جمله این داروها، قرص های ضدبارداری هستند. در حین درمان نباید به ناحیه لگن فشاری وارد شود. زیرا ممکن است سبب پاره شدن کیست ها و یا عود کردن آن ها شود. در مواقع حاد، فرد باید اقدام به جراحی بکند. مگر مواقع حاد و یا در افراد خیلی چاق که باید به کمک جراحی کیست های تخمدان خارج شود در بقیه موارد می توان به کمک جراحی های شبه لاپاراسکوپی به کمک ابزار هیسترکتومی و دوربینی که وارد بدن می شود، کیست های تخمدان را خارج کرد.

علل کیست تخمدان

ژنتیک از اصلی ترین دلایل ابتلا فرد به کیست های تخمدانی می باشد. کسی که خواهر ، مادر، خاله و عمه اش دارای این مشکل باشند، بیشتر از افراد دیگر در معرض ابتلا به این مشکل است. به هر علتی که تخمک گذاری صورت نگیرد، ممکن است فولیکول پاره نشده و تبدیل به کیست شود، معمولاً اختلالاتی که در هورمون ها ایجاد میشود می تواند از تخمک گذاری ممانعت کند. به همین دلیل اگر به صورت منظم پریود نمی شوید باید به پزشک مراجعه کنید و از ایجاد این کیست ها جلوگیری کنید.

در صوتیکه تعداد این کیست ها زیاد شوند، تخمدان فرد به تخمدان پلی کیستیک تبدیل می شود و خود باعث بروز مشکلاتی می شود که در بخش تخمدان پلی کیستیک به بررسی کامل آن پرداخته ایم.

علل و درمان کیست تخمدان

عوارض کیست تخمدان

تغییرات هورمونی سبب ایجاد این کیست ها می شوند که اگر به صورت مداوم این اتفاق بیفتد، فرد دچار تخمدان پلی کیستیک می شود که خود از دلایل اختلالات هورمونی می باشد. تغییرات هورمونی خود می توانند سبب ایجاد مشکلاتی دیگر شوند همچون اندومتریوز و فیبروم ها که هر کدام در بخش جداگانه به شرح آن پرداخته ایم و هم اکنون می توانید از طریق سایت خانم دکتر خلیلی به مطالعه آن ها بپردازید. در صورتیکه کیست تخمدان فرد همچنان ادامه یابد و فرد به درمان خود نپردازد، ممکن است تخمدان فرد به تخمدان پلی کیستیک تبدیل شود، همانطور که در بالا گفتیم و در بخش تخمدان پلی کیستیک نیز به شرح آن پرداختیم، تخمدان پلی کیستیک می تواند سبب نازایی فرد شود و یا در روند بارداری فرد اختلال ایجاد کند که تا فرد اقدام به درمان آن نکند، بهبود نیابد.

در صورت پیشرفته شدن ممکن است هورمون تستوسترون بالا رفته و باعث علائم آزار دهنده ای همچون موی زائد روی چانه، صورت، بازو و صورت شود. از طرفی بالا رفتن این هورمون سبب کلفت شدن صدا و ریزش مو می شود. لکه بینی و خونریزی های جزی از عوارضی هستند که گاه و بی گاه فرد را آزار خواهند داد.

تشخیص کیست تخمدان

• ابتدا پزشک شما را معاینه می کند و سپس در صورتیکه احتمال داشتن کیست را در شما تشخیص داد،برای شما تست های تخصصی تری را تجویز می کند.

• سونوگرافی یکی از تست هایی ست که مشکل شما را به صورت تخصصی بررسی می کند، در سونوگرافی سایز کیست و تعدادش مشخص می شود.

• ام آر آی و سی تی اسکن در مرحله بعدی تست های تشخیصی قرار دارند که گاهاً پزشکان در صورت صلاحدید آن را تجویز می کنند.

• آزمایش خون برای تعیین سطح هورمون های بدن یکی دیگر از آزمایش هایی ست که می توان به کمک آن اختلالات زنان را فهمید و از آن ها مطلع شد.

در صورتیکه به هر دلیلی از هیچ کدوم از روش های بالا نتیجه ی مطلوبی گرفته نشود، پزشک لاپاراسکوپی را تجویز می کند. به کمک ایجاد برشی کوچک، لوله باریکی وارد ناحیه تخمدان می شود که به همراه آن دوربینی می باشد و از تخمدان ها فیلم می گیرد. این روش از قطعی ترین روش های تشخیص کیست های تخمدان است.

پاسخ به سؤالات رایج در مورد درمان کیست تخمدان

آیا با وجود کیست های تخمدان می توان باردار شد؟

بستگی دارد فرد در چه زمانی مراجعه کند، در صورتیکه فرد دچار تخمدان پلی کیستیک شده باشد، مدت زمان بهبودی فرد بیشتر از زمان دیگری طول می کشد.

آیا ممکن است کیست های تخمدانی بدخیم شوند؟

در کیست های درموئید، امکان بدخیم شدن آن ها وجود دارد ولی احتمال آن کم است.