درمان عفونت زنان

( 3,91 امتیاز از 11 رای )
10/آوریل/2019

ترشحات و عفونت زناندرمان عفونت زنان

در زندگی شخصی هر زنی واجب است که اطلاعات کاملی در مورد ترشحات واژن خود و انواع عفونتی که واژن و دستگاه تناسلی او را تهدید می کند داشته باشد. ترشحات واژن یک زن معمولاً چند سال قبل از بلوغ شروع می شود، استروژن که هورمونی زنانه است ، اساس و مشخصات ترشحات را در روزهای هر ماه مشخص می کند. ترشحات واژن خبر از سلامتی قسمت های درونی دستگاه تناسلیتان می دهد. برای مثال در هنگام لانه گزینی ترشحات می توانند تغییر کنند و فرد از این تغییر ترشحات پی به موضوع ببرد. در هنگام بارداری ترشحات نیز تغییر می کنند و همین موضوع سبب می شود فرد پی به بارداری خود ببرد. از مهمترین موارد، ترشحات فرد هنگام تخمک گذاری ست که از روز های پر خطر جنسی ست که احتمال بارداری فرد در صورت داشتن آمیزش نسبت به روزهای دیگر بیشتر است.

عفونت ها نیز هر کدام علائمی دارند و اغلب باعث تغییر رنگ و بوی ترشحات  می شوند. اگر زنی درگیر عفونت های واژینال باشد باید اقدام به درمان آن بکند، در طولانی مدت فرد ممکن است به انواع مشکلات جنسی دچار بشود. برخی از زنان نیز، به صورت دائم عفونت واژنی دارند که نسبت به درمان مقاوم است. ما در این مقاله برای این گروه از زنان نیز چاره ای اندیشیده ایم.

ترشحات بی رنگ

معمولاً یک زن در حالت طبیعی خود، دارای ترشحات بی رنگ و شفاف و بدون هیچ بوی تندی است، ممکن است ترشحات این زنان با هم مختلف باشد ولی بی بو بودن و بی رنگ خاصی بودن نشانه سلامت واژن آن ها می باشد. معمولاً ترشحات زنان در روزهای مختلف ماه تغییر می کند، مثلا در روزهای تخمک گذاری فرد ترشحات زیادی دارد، زیرا این روزها برای لقاح و باردار شدن بسیار مناسب است. بدین صورت، واژن برای انجام یک دخول راحت آماده است.

 در مورد ترشحات بحث غلظت نیز بیان است، حتی غلظت ترشحات نیز در تشخیص سالم بودن ناحیه تناسلی شما بسیار مؤثر است. مواد غذایی بر کیفیت این موضوع می تواند تأثیر بگذارد.

ترشحات سفید و خاکستری رنگ

ترشحات سفید رنگ معمولاً نشانه عفونت قارچی هستند، عفونت قارچی معمولا با ترشحات سفید و غلظت خیلی بالا یا خیلی کم همراه است. از طرفی عفونت های پنیری شکل حتی اگر بوی خاصی هم نداشته باشد  با خارش، قرمزی و تورم همراه است.

عامل ایجاد عفونت های قارچی کاندیدا آلبیکنس می باشد، که اغلب زنان یکبار در زندگی دچار این عفونت شده اند. استفاده مدام از قرص های ضدبارداری، تنش های عصبی و روحی، استفاده از داروهای آنتی بیوتیک و کورتونی، برخی بیماری های عفونی ، ضعف در عملکرد سیستم ایمنی بدن و … می توانند باعث ایجاد این عفونت شوند، به این نوع عفونت، برفک واژن نیز می گویند.

درمان عفونت زنان ترشحات خاکستری

پس از اتمام دوره عادت ماهیانه و پریودی زن شاهد ترشحات غلیظ و سفید رنگ می باشد. گفتیم که کیفیت و ظاهر ترشحات در حالت طبیعی را، میزان هورمون استروژن مشخص می کند. قبل از دوره پریودی هم ترشحات افزایش می یابند و در دوران بارداری به علت افزایش هورمون استروژن میزان ترشحات زنان افزایش یافته و رنگ ترشحاتشان رو به سفیدی می رود.

در بعضی موارد ترشحات خاکستری رنگ همراه با بوی تند بسیار بدی هستند که بر اساس تجربه بیماران این بو شبیه بوی ماهی است. این ترشحات نباید با ترشحات سفید رنگ اشتباه گرفته شوند.

ترشحات زرد و سبز رنگ

اغلب این ترشحات نشانه عفونت های فرد است. برای مثال افرادی که به عفونت تریکوموناس مبتلا میشوند در طول زندگی خود ترشحات زرد رنگی که تمایل به سبز دارد را تجربه می کنند، اما موضوع تنها به همین جا ختم نمی شود، متأسفانه در صورتی که این ترشحات پیشرفت کنند باعث ناباروری در زنان و دختران جوان می شود. پس این نوع ترشحات باید جدی گرفته شوند. خروج پی در پی حباب از ناحیه واژینال، بوی خیلی بد در دستگاه تناسلی از علائم این عفونت است.

ترشحات قهوه ای

در بسیاری از موارد ترشحات قهوه ای قبل از شروع پریودی آغاز می شود که این نشان می دهد مقداری خون از قبل درون رحم باقی مانده است. این موضوع بسیار رایج است و اغلب نشان می دهد که بافت اندومتر دچار ریزش شده است. زنانی که در حال یائسگی هستند با یکی از نشانه های آن که ترشحات قهوه ای و گاهاً زرد یا صورتی است روبه رو می شوند، این ترشحات نشانه های خوبی برای مراجعه به پزشک و عقب انداختن دوره یائسگی است.

در هنگام لانه گزینی، یکی از رایج ترین و بیشترین نشانه ها، دیدن ترشحات قهوه ای است که به صورت لکه بینی شاهد آن هستیم. متأسفانه سرطان دهانه رحم می تواند سبب ترشحات قهوه ای رنگ شود.( به بخش HPV مراجعه کنید تا متوجه جلوگیری از سرطان دهانه رحم شوید. اغلب این سرطان به علت درگیر شدن به برخی از انواع این ویروس ایجاد می شود.)

بعضی بانوان در روز تخمک گذاری شاهد ترشحات قهوه ای تیره هستند که این موضوع طبیعی است و جای نگرانی ندارد. در بعضی مواقع، ترشحات قهوه ای بر اثر یک بیماری عفونی مقاربتی ایجاد شده است که نیاز به پیگیری و درمان دارد. از طرفی عفونت های ناحیه ژنیتال می توانند باعث خونریزی قهوه ای رنگ شوند.

ساختار واژن

واژن از مهمترین ساختارهای بدن زنان است که در روابط جنسی و تولید مثل نقش کلیدی را ایفا می کند. این کانال، همچون پلی برای اتصال رحم به بخش های دیگر دستگاه تناسلی عمل می کند. بدین گونه نقش بسیار مهم و اساسی ای را ایفا می کند. واژن در رساندن اسپرم به تخمک بسیار نقش مؤثری دارد، ترشحات واژن باعث آسان شدن مسیر گذر اسپرم می شوند، همچنین محیط اسیدی واژن، قلیایی بودن منی مرد را خنثی می کند .

مخاطی بودن لایه رویی واژن مانع از ورود میکروب های به لایه های داخلی می شود و از طرفی برخی میکروب ها را سرکوب می کند. خاصیت عضلات واژن به گونه ای ست که در شاداب و تنگ بودن واژن نقش بسیار مؤثری دارد. عضلات واژن طوری هستند که همیشه روی هم قرار گرفته اند از طرفی دارای چین هایی هست که هنگام دخول این ماهیچه ها باز شده و دخول صورت می گیرد. خاصیت کشسانی واژن و ترشحات واژن در آسان شدن دخول نقش مؤثری دارد.

درمان ترشحات و عفونت زنان

تأثیر مواد غذایی بر ترشحات زنان

مواد غذایی ای همچون سیر و پیاز همانطور که باعث بوی بدن دهان می شوند بر روی ترشحات واژن نیز تأثیر می گذارند و ترشحات را بدبو می کنند. می توان گفت مواد غذایی ای که بوی تندی دارند، می توانند باعث ایجاد ترشحات بودار کنند.

برخی زن ها هنگام رابطه جنسی برایشان اهمیت دارد که واژن خوشبویی داشته باشند، آن ها باید از چند روز قبل از میوه ها و سبزیجات استفاده کنند، آب فراوان نیز کمک به ثابت بودن PH اسیدی واژن می کند. محیطی اسیدی واژن برای حفظ شرایط طبیعی بدن بسیار لازم است، اگر این شرایط تغییر کنند، می توانند سبب ایجاد عفونت های مختلفی شوند، زیرا PH های مختلف شرایط مناسب را برای رشد انواع میکروب های مفید یا مضر، ایجاد می کند.

گوشت قرمز و لبنیات از جمله مواردی هستند که با خوردن آن ها PH واژن تا مدتی تغییر می کند، ثابت نبودن PH واژن در طولانی مدت باعث ایجاد عفونت های مختلف و مشکلات مختلفی می شود.

دکتر خلیلی

 خشک شدن واژن و درمان آن

زنان زیادی در سرتاسر جهان از خشک شدن واژن و آتروفی واژن رنج می برند. خشک شدن واژن دلایل زیادی دارد که باید بررسی شود. اما از مهم ترین دلایل خشک شدن واژن کاهش هورمون استروژن است که سبب سست شدن و شکنندگی واژن می شود. آتروفی واژن با علائم زیادی همراه است؛ سوزش هنگام ادرار و رابطه جنسی، درد و خونریزی هنگام رابطه جنسی و خارش  از علائم خشکی واژن هستند. بدن انسان هنگام تنش های روحی طولانی، که فرد تحت تأثیر شرایط، دچار استرس و اضطراب می شود، ممکن است دچار خشکی واژن شود. تغییرات آب و هوایی و قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی ای که بدن با آن ناسازگاری دارد، ممکن است این شرایط را تغییر دهد.

خشک شدن واژن را می توان با تزریق استروژن و تأمین این هورمون در بدن درمان کرد، از طرفی اگر واژن بسیار نازک و آسیب پذیر شده باشد می توان با تزریق چربی ها و فیلرها، واژن را قطور کرد. در برخی موارد لیزر می تواند این مشکلات را درمان کند و علائم خشکی واژن را از بین ببرد.

برای رفع علائم خشکی واژن نباید خودتان دارو تجویز کنید بلکه باید به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا علت این مشکل مشخص شود، سپس با توجه به شرایط شما روش درمانی مناسب تعیین شود.

 درمان عفونت زنان با لیزر و دارو  

برخی از زنان همیشه عفونت دارند، جدا از ترشحات رنگی و غیرطبیعی گاهی این ترشحات همراه بوی بدی است که بسیار آزار دهنده هستند. برای درمان عفونت های واژینال، ابتدا دارو تجویز می کنند، در صورت درمان نشدن از روش های درمانی دیگر استفاده می کنند و در نهایت پزشک لیزردرمانی را توصیه می کند.

عفونت های مکرر می توانند به مرور زمان سبب نازایی و برخی مشکلات دیگر شوند. به همین دلیل، برای جلوگیری از ایجاد مشکلات حاد، باید فرد اقدام به درمان خود کند، اگر عفونت های مقاوم به دارو دارید شاید لیزر بهترین راه حل برای شما باشد.

سؤالات رایج در مورد عفونت زنان

ترشحات من نسبت به قبل متفاوت است، چگونه مطمئن بشوم که باردار هستم؟

تنها راه اطمینان از بارداری آزمایش خون هست.

آیا همیشه بوی بد واژن، نشان از عفونت است؟

اگر این بوی بد به صورت مکرر باشد، بله

از عفونت های همیشگی خسته شده ام، آیا راهی برای درمان آن هست؟

بله می توان پس از معاینه و تشخیص دکتر، لیزردرمانی کرد.

لیزر درمانی طی چند جلسه صورت می گیرد؟

پس از شدت عفونت و مشکل شما مشخص می شود.

خشکی واژن درمان قطعی دارد ؟

بله می توان ابتدا علت آن را مشخص کرد و مشکل ایجاد شده را درمان کرد، سپس علائم آن را با روش های مختلف از بین برد.

به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط با درمان عفونت زنان

دیدگاه ( 3 )

  1. فرشته27 اکتبر 2019

    سلام
    من بمدت يساله دچار عفونت شدم و همش حس ميكنم حباب خارج ميشه كه اين حبابا موقع نزديكي خيلي بيشتر ميشه، چندين بار دكتر رفتم و هر دفعه داروهاي تكراري بمن ميدن و خوب نميشم. شايد كمتر بشه ولي همينكه دارو قطع ميشه دوباره برميگرده و همش حباب خارج ميشه، براي درمانش بايد چكار كنم؟

  2. پریا30 ژانویه 2020

    سلام ، حدود شش ماه پیش من عفونت گرفتم ، واژنم خشک شده بود، چون عفونت زیاد میگرفتم خود درمانی کردم ، کرم کلوتریمازول استفاده کردم ، چند بار ، ولی بعد از اون دیگه همیشه هنگام رابطه ترشحات سفید ازم خارج میشه و به آلت همسرم میچسبه، اوایل فک میکردم کرما مونده توی واژنم ، چندین دکتر رفتم همه گفتن طبیعیه، ولی دارم اذیت میشم مخصوصن که همسرم بدش میاد

    • drkhalili22 می 2021

      ترشحات بر اساس رنگ و نوع می توانند نشان از علائم مختلف باشند، بهتر است حضوری معاینه شوید

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004