تست پاپ اسمیر

( 3,00 امتیاز از 2 رای )
17/آوریل/2019

شاید برای اولین بار باشد که عبارت پاپ اسمیر به گوشتان خورده است،تست پاپ اسمیر پاپ اسمیر نوعی تست است که از یک دوره سنی به بعد برای تشخیص زودهنگام سرطان سرویکس یا دهانه رحم بسیار مؤثر می باشد. در صورت انجام مرتب تست پاپ اسمیر، فرد نه تنها خیالش از این بابت راحت می شود که سرطان دهانه رحم ندارد بلکه زود هنگام نیز متوجه این سرطان شده و اقدام به درمان می کند، زیرا سرطان دهانه رحم یکی از سرطان های رایج در زنان است که سالانه باعث مرگ زنان زیادی میشود به همین دلیل این تست ارزان قیمت می تواند کمک بسیار مؤثر و شایانی به زنان بکند.

تست پاپ اسمیر یا غربالگری سرطان که در بعضی از کشورها به صورت رایگان ارائه می شود، برای تعیین بدخیم و خوش خیم بودن توده های دهانه رحم نیز صورت می گیرد. از دیگر کاربردهای آن می توانیم به ابتلای فرد به ویروس اچ پی وی نیز آگاه شویم، در این تست در صورتیکه فرد به یکی از انواع ویروس اچ پی وی مبتلا باشد در جواب پاپ اسمیر گزارش داده می شود، برای کسانی که تا الان هیچ اطلاعاتی در مورد اچ پی وی نداشته اند، توصیه می کنیم که مقاله اچ پی وی را در سایت دکتر لیلا خلیلی مطالعه کنند ویا به پیج اینستاگرام ایشان رفته و پست ها و استوری های ایشان را در مورد آگاه سازی زنان در مورد این ویروس مطلع کنند. همانطور که باید بدانید، انواع پر خطر ویروس اچ پی وی می توانند سبب سرطان سرویکس و دهانه رحم شوند، به همین دلیل در تست های پاپ اسمیر امروزی این مورد نیز باید بررسی شود، زیرا یکی از اهداف انجام تست پاپ اسمیر تعیین زود هنگام سرطان دهانه رحم می باشد.

تست پاپ اسمیر به دو شکل صورت می گیرد، از ابتدایی ترین روش ها برداشتن بخشی از عمقی ترین بافت واژن و مشاهده آن زیر میکروسکوپ است که در این روش مایع همیشگی واژن در ترکیب سلول های واژن است. در این روش بخش جدا شده را روی لام مخصوص میکروسکوپ قرار می دهند و زیر میکروسکوپ به بررسی ان می پردازند، در حالیکه امروزه ترکیب بافتی جدا شده را به کمک سانتریفیوژها جداسازی کرده و سلول خالص واژن را مورد بررسی قرار می دهند. سپس این سلول جدا شده را از نظر سرطان و ویروس اچ پی وی بررسی می کنند، در صورتیکه فرد مبتلا به ویروس اچ پی وی باشد، باید نوع این ویروس مشخص شود،زیرا ویروس اچ پی وی بیش از ۱۲۰ نوع دارد که انواع کم خطر و پر خطر دارد، هر کدام از انواع آن نسبت به درمان خاصی، از بین می روند. به همین دلیل توصیه میکنیم در هنگام انجام تست پاپ اسمیر، به آزمایشگاه بررسی ویروس اچ پی وی را نیز گوشزد کنید.

بهترین افراد برای انجام تست پاپ اسمیر

همانطور که می دانید بسیاری از کشورها طی برنامه ای سالانه زنان را تشویق به انجام تست پاپ اسمیر می کنند. معمولا از هر سنی که رابطه جنسی شروع شود باید به صورت مرتب به فاصله سه الی پنج سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام شود.

اگر فرد رابطه جنسی نداشته است می تواند از سن ۲۱ سالگی به بعد شروع به انجام این تست بکند، نهایتاً اگر در این سن نیز این کار را انجام ندادند باید از ۲۵ سالگی به بعد حتما اقدام کنند. اگر تست پاپ اسمیر فرد در چند دوره نرمال بود می توان فاصله تست ها را از یک سال یکبار به سه سال یکبار رساند تا در نهایت فرد به سن بالای ۶۰ سال برسد، اگر تا آن زمان تمامی تست هایی که فرد داده بود نرمال و سالم بود، دیگر نیازی به انجام تست نیست ولی اگر در جواب تست ها مشکل خاصی مطرح شده بود فرد باید تا اخر عمر خوب به طور مرتب و به فواصلی که پزشک دستور می دهد اقدام به انجام این تست بکند.

در صورتیکه سن شما بالای ۳۰ سال می باشد، باید غربالگری سرطان دهانه رحم را انجام دهید. زیرا این دوره سنی بیشتر از دوره های دیگر افراد مستعد سرطان هستند و یا فعالیت های سرطانی خود را در این سن نشان میدهند. زنانی که روابط جنسی متعدد با افراد مختلف دارند باید در انجام این تست نسبت به افراد دیگر بسیار جدی تر عمل کنند زیرا بیشتر از سایرین در معرض ویروس های دهانه رحم هستند.

خانمانی که دچار زگیل تناسلی هستند، ممکن است به انواع دیگر ویروس اچ پی وی نیز مبتلا شده باشند، این خانم ها حتما باید به صورت مرتب و به فواصلی که پزشکشان توصیه می کنند اقدام به انجام تست پاپ اسمیر کنند.

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر، پس از اتمام عادت ماهیانه است.

کاندید تست پاپ اسمیر

 

 نکات در مورد قبل و بعد انجام تست پاپ اسمیر

  • برخی از بانوان با تصور اینکه باید کاملاً تمیز به آزمایشگاه مراجعه کنند، واژن خود را کاملاً شستشو می دهند. در حالیکه تا دو الی سه روز قبل از انجام آزمایش از هر گونه شستشو واژن و رابطه جنسی جداً خودداری کنید.

  • دستگاه تناسلی خود را کاملاً شیو کرده و از هیچ گونه کرمی از چند روز قبل استفاده نکنید.

  • بهتر است حتی از دو روز قبل حمام نیز نروید و در هنگام شستشو خود از دستمال های توالت استفاده کنید.

  • در صورتیکه عمل هیسترکتومی انجام داده اید و دهانه رحم شما نیز خارج شده است، نیازی به انجام این تست ندارید.

  • بهتر است قبل از انجام تست مثانه شما به طور کامل خالی باشد.

  • ممکن است پس از انجام تست ترشحات خونی ای روی لباس زیر خود ببینید که کاملاً طبیعی است و نگران نباشید. اما اگر خونریزی ادامه داشت حتما باید به پزشک اطلاع دهید.

جواب تست پاپ اسمیر

در صورتیکه جواب تست پاپ اسمیر شما نرمال بود و این روند سه چهار سال ادامه داشت می توانید به جای یکسال یکبار دو سال یا سه سال یکبار اقدام به انجام پاپ اسمیر کنید ولی اگر جواب مثبت بود قضیه فرق می کند!! مثبت بودن تست پاپ اسمیر به معنای قطعی سرطان دهانه رحم نیست، بلکه باید به صورت کاملاً تخصصی و حرفه ای تر فرد به بررسی دهانه رحم بپردازد. طی انجام عمل LEEP   معمولاً پزشک به صورت برش الکتریکی و اتوماتیک لایه ای نازک از دهانه رحم را بر می دارد و به آزمایشگاه می فرستد، پس از ارسال جواب به آزمایشگاه، سلول ها از جهات مختلف مورد بررسی قرار می گیرند تا سرطانی بودن آن ها تأیید شود.

همانطور که در بالا نیز گفتیم تمامی اقدامات قبل از پاپ اسمیر برای این آزمایش نیز باید رعایت شود. پس از انجام این تست ممکن است فرد شاهد خون های قهوه ای و یا ترشحات قهوه ای و خونابه باشد که کاملاً طبیعی است، تا بهبودی کامل فرد نباید هیچ رابطه جنسی ای برقرار کند. پس از نتیجه تستی که به وسیله عمل LEEP صورت گرفته است، در صورت تشخیص سرطان شاید لازم به خارج کردن دهانه رحم و رحم باشد.

تفاوت کولپوسکوپی با تست پاپ اسمیر

کولپوسکوپی عملی ست که طی آن وضعیت داخلی رحم و دهانه رحم به صورت کاملاً تخصصی و در سطح میکروسکوپی بررسی می شود. در صورتیکه تست پاپ اسمیر مشکوک باشد، فرد باید اقدام به انجام این عمل بکند، به کمک میکروسکوپی که در آن تعبیه شده است، سلول های بدن با دقت بسیار بالا مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت سرطانی بودن آن ها و یا مشکوک بودن آن ها از آن ها نمونه برداری می شود. انجام این تست با دقت بسیار بیشتری نسبت به پاپ اسمیر صورت می گیرد.

پاسخ به سؤالات رایج در مورد پاپ اسمیر

اگر جواب تست مثبت باشد  یعنی مبتلا به سرطان هستم؟

پاسخ مثبت تست یعنی جواب آزمایش شما مشکوک است و نیاز به بررسی بیشتر می باشد، در این صورت به کمک روش های گوناگون باید وضعیت رحم و دهانه رحم شما را بررسی کرد.

آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟

معمولاً در فرایندی کاملا بدون درد انجام می شود.

هزینه تست پاپ اسمیر چه قدر است؟

هزینه آن با توجه  به ازمایش های همراه آن تغییر می کند و بهتر است از آزمایشگاه سؤال بپرسید.

در صورت مثبت بودن جواب تست ویروس اچ پی وی باید چیکار کنیم؟

بستگی دارد شما به چه نوعی مبتلا شده باشید،معمولاً پزشک شما داروهایی جهت تقویت سیستم ایمنی شما تجویز می کند. برای اطلاعات بیشتر بخش اچ پی وی (HPV)را مطالعه نمایید.

به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط با تست پاپ اسمیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004