سرطان دهانه رحم

16/مارس/2023

سرطان دهانه رحم تنها سرطانی در زنان است که می توانیم از وقوع آن پیشگیری کنیم.دهانه رحم قسمت پایین و باریک رحم است. معمولاً سالها طول می کشد تا این بیماری ایجاد شود. در این مدت، سلول های دهانه رحم تغییر کرده و به سرعت رشد می کنند. تغییرات اولیه ای که قبل از تبدیل شدن به سرطان کامل (پیش سرطانی) اتفاق می افتد ، دیسپلازی یا نئوپلازی داخل اپیتلیال دهانه رحم (CIN) نامیده می شود. در صورت درمان این تغییرات می توان از وقوع سرطان سرویکس جلوگیری کرد. در صورت عدم تشخیص و درمان، بیماری می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یافته و کشنده شود. جهت آگاهی کامل از این بیماری مقاله دکتر لیلا خلیلی را مطالعه کنید.

سرطان دهانه رحم

علت سرطان دهانه رحم

سرطان سرویکس ناشی از انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، شایع ترین بیماری مقاربتی است. بیش از ۲۰۰ نوع HPV وجود دارد. بیشتر آنها مضر نیستند و خود به خود از بین می روند. اما حداقل دوازده نوع HPV می تواند دوام داشته باشد و گاهی اوقات منجر به سرطان شود. دو مورد خاص (انواع ۱۶ و ۱۸) منجر به اکثر موارد سرطان دهانه رحم می شود. که این دو مورد معمولا HPV پرخطر نامیده می شوند. از آنجا که HPV یک عفونت شایع است که معمولاً خود به خود از بین می رود، اکثر مردم هرگز نمی دانند که به آن مبتلا هستند. اگر متوجه شدید که یکی از انواع پرخطر HPV دارید، نگران نباشید، این بدان معنا نیست که شما سرطان دارید. این بدان معناست که شما دارای نوعی HPV هستید که احتمالاً در آینده منجر به سرطان می شود.

درمان زخم دهانه رحم با لیزر

در زمانی که hpv  در مرحله  Ascus باشد، باعث بروز زخم هایی می شود؛این زخم ها همچون زخم چاقو نیستند که بریده باشند، منظور از زخم، قرمزی شدید است که در ناحیه زخم سلول ها تغییر شکل داده اند و خونرسانی این منطقه را زیاد کرده اند، و از آنجایی که بافت سالم نیست، ویروس به راحتی می تواند در این ناحیه فعالیت کند. برای درمان باید از روش های غیر دارویی همچون سرما درمانی یا گرما درمانی استفاده کنیم، که امروزه همه این روش ها منسوخ شده اند و تنها راهکار موثر لیزرتراپی است. با لیزر تمام بافت آسیب دیده سوزانده می شوند و بافت جدید ایجاد می شود، این بافت، بافت سالمی است که باعث منفی شدن  HPV  می شود.

اگر بیمار همزمان دچار عفونت است و باعث تقویت ویروس می شود، مجدد می توان از لیزر استفاده کنیم، تا عفونت ها را از بین ببریم. توصیه می شود قبل از اقدام به جراحی های زیبایی زنان حتما از سلامت خود و عدم ابتلا به بیماری سرطان دهانه رحم اطمینان حاصل کنید، دکتر لیلا خلیلی جراح زیبایی زنان قبل از اقدام هر گونه جراحی زیبایی ناحیه ژنیتال در مرحله اول تست HPV  وسایر موارد موثر در سلامت ناحیه ژنیتال را بررسی می کنند. هر زمان زخم دهانه رحم وجود دارد، قبل از هر اقدامی بیمار باید علت زخم را مشخص کند. ممکن است این زخم یک سرطان باشد و با دستکاری این زخم، سرطان پیشرفته تر شود. در مرحله اول باید زخم کولپوسکوپی و بیوپسی شود، و اگر زخم سرطانی نبود، اقدام برای سوزاندن زخم انجام شود.

برچسب ها
پیشگیری از سرطان دهانه رحم
به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004