10/مارس/2024

علائم افتادگی رحم چیست؟ افتادگی رحم چه علائم و درمان هایی دارد؟ علت افتادگی رحم چیست؟ از آنجا که افتادگی رحم در بین بانوان شایع است، اغلب افراد به دنبال پاسخ برای این سوالات هستید، در ادامه به بررسی علائم افتادگی رحم و انواع آن می پردازیم، با ما همراه باشید. اگرچه برخی از زنان مبتلا به شلی و افتادگی رحم هیچ علامتی ندارند، اما در برخی موارد ممکن است علائم زیر تجربه شود.

علائم افتادگی رحم

برآمدگی در نزدیکی دهانه واژن یا احساس فشار در ناحیه لگن و یا پایین شکم احساس نشستن روی توپ

ناراحتی (معمولاً احساس فشار یا پری)

علائم ادراری نشت، مشکل در شروع جریان ادرار، عفونت مکرر دستگاه ادراری.

حرکات دشوار روده، نیاز به فشار دادن به واژن یا اطراف آن برای اجابت مزاج.

تکرر ادرار یا احساس اینکه نمی توانید مثانه را به خوبی تخلیه کنید.

ناراحتی در قسمت پایین کمر.

نیاز به بالا بردن واژن یا رحم برآمده برای شروع ادرار.

نشت ادرار با مقاربت.

انواع افتادگی رحم

افتادگی دیواره قدامی واژن (سیستوسل)

افتادگی دیواره قدامی واژن اغلب زمانی اتفاق می ‌افتد که تکیه‌ گاه دیواره جلویی واژن از بین برود. مثانه پایین می آید و بافت واژن ممکن است از دهانه بیرون بزند. علائم معمولاً عبارتند از:

احساس برآمدگی

علائم ادراری

نیاز به قرار دادن انگشت در داخل یا اطراف واژن برای کمک به تخلیه مثانه

افتادگی دیواره خلفی (رکتوسل)

این نوع افتادگی زمانی اتفاق می افتد که حمایت از دیواره پشتی واژن از بین می رود. با از دست دادن تکیه گاه، رکتوم یا روده ها پایین می آیند و بافت واژن ممکن است از دهانه بیرون بزند. علائم معمولاً عبارتند از:

یک احساس برآمدگی

مشکلات دفع مدفوع

نیاز به قرار دادن انگشت در داخل یا اطراف واژن یا راست روده برای کمک به تخلیه روده

پرولاپس آپیکال یا افتادگی رحم

پرولاپس آپیکال یا افتادگی رحم زمانی اتفاق می افتد که حمایت از رحم و قسمت بالایی واژن، از بین می رود. اغلب، افتادگی رحم یا آپیکال با از دست دادن تکیه گاه دیواره قدامی یا خلفی واژن همراه است.

افتادگی راست روده

مانند واژن و رحم، رباط ها و عضلات به طور ایمن رکتوم را به لگن متصل می کنند. به ندرت، ساختارهای نگهدارنده از دیواره رکتوم کشیده یا جدا می شوند و رکتوم از طریق مقعد خارج می شود. این با رکتوسل که در آن دیواره خلفی واژن از طریق دهانه واژن می افتد متفاوت است. در اوایل، زنان ممکن است پس از اجابت مزاج متوجه بافت نرم و قرمزی شوند که از مقعد بیرون زده است. علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درد در هنگام اجابت مزاج.

ترشحات مخاطی یا خونی از بافت بیرون زده.

از دست دادن کنترل حرکات روده.

عوامل خطر برای افتادگی رکتوم شامل شرایطی مانند یبوست مزمن یا اسهال، ضعف عصب و عضله  با افزایش سن است.

توصیه ما به شما عزیزان این است که به چکاپ های دوره ای نزد متخصص زنان توجه کنید، تا با مشاهده کوچکترین علائم درمان هر چه سریعتر انجام شود. هر چه شدت افتادگی رحم کمتر باشد، درمان به مراتب راحت تر است.

تکنیک های پیشگیری  از افتادگی رحم

برخی از زنان در معرض افزایش خطر افتادگی رحم هستند و می توانند با چند راهکار ساده از افتادگی شدید جلوگیری کنند.

انجام تمرینات کف لگن در طول بارداری

انجام تمرینات کف لگن بعد از زایمان

پس از یائسگی، استفاده از کرم استروژن برای افزایش سطح هورمون های برجسته و تمرینات کف لگن

از دست دادن چربی اضافی شکم با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم

درمان یبوست مزمن، معمولاً خوردن مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر و نوشیدن آب فراوان به شما در این درمان کمک می کند.

علائم افتادگی رحم در دختر