پاکسازی ویروس HPV

30/ژوئن/2021

پاکسازی ویروس HPV

آیا امکان پاکسازی ویروس HPV از بدن وجود دارد؟  HPV ویروس پاپیلومای انسانی، یکی از ویروس های شایع در انسان است که ممکن است در قسمت های مختلف بدن وجود داشته باشد، اما HPV های ناحیه ژنیتال مخصوص ناحیه ژنیتال هستند.این آلودگی خیلی شایع است و بین ۸۰ تا ۹۰ درصد کسانی که فعالیت جنسی دارند، ممکن است به این ویروس مبتلا شوند.

علائم HPV

از مهم ترین علائم اچ پی وی بی علائم بودن است، یعنب در ۹۰ درصد موارد ممکن است بیمار آلودگی به نوعی از HPV داشته باشد، اما هیچ علامتی نداشته باشد و تنها در بررسی ها معلوم شود که بیمار مبتلا به اچ پی وی است.

اما HPV هایی که باعث بروز علامت می شوند را می توان در دو دسته قرار دهیم، کم خطر ها و پر خطر ها. ویروس های کم خطر می توانند باعث بروز زگیل تناسلی و یا ضایعات زگیلی در ناحیه تناسلی شوند. ویروس های پر خطر می توانند باعث بروز سرطان ها شوند که شایع ترین آن ها در میان خانم ها سرطان دهانه رحم است و بعد از آن سرطان واژن، سرطان پوست ناحیه تناسلی، سرطان مقعد، سرطان حنجره، در آقایان سرطان آلت تناسلی، سرطان مقعد و پوست ناحیه نمایان شود.

افراد بعد از مثبت شدن ویروس HPV به شدت نگران می شوند، باید گفت دانستن HPV  مثبت دلیل بر این نیست که فرد مبتلا به سرطان است، اما احتمال اینکه این اتفاق رخ دهد بالاست. متاسفانه سرطان سرویکس بسیار شایع است اما تنها سرطانی است که می توان از قبل پیش بینی شود و از بروز آن جلوگیری کنیم.

پاکسازی ویروس HPV

چه زمانی باید HPV چک شود؟

برای این منظور تست خونی وجود ندارد، این تست از قسمت ناحیه تناسلی و دهانه رحم انجام می شود. اگر خانمی باکره باشد می توان این تست از ضایعات موجود و یا خراش های پوست ناحیه تناسلی و یا ترشحات واژن انجام داد.

پروتکلی که برای این تست موجود است، بالای ۳۰ سال تمام خانم هایی که رابطه جنسی دارند، باید تست HPV را انجام دهند. اما اگر بیماری سن زیر ۳۰ سال دارد، اما مداوم عفونت های مزمن، زخم، ضایعات زگیلی و یا فعالیت جنسی بالایی دارد، با وجود اینکه زیر ۳۰ سال است باید بررسی انجام شود.

درمان و واکسن hpv

بهترین و موثر ترین راه برای درمان استفاده از واکسن است، واکسن در دختران و پسران بالای ۹ تا ۱۰ سال باید انجام شود. واکسینه شدن در دختران بیشتر حائز اهمیت است به این دلیل که بافت سرویکس بافتی است که مخاطی است و خشک نیست و ویروس می تواند در این محیط زندگی کند و باعث تغییر بافت دهانه رحم شود، به همین دلیل بعد از سن ۹ تا ۱۰ سال بهتر است فرد واکسینه شود. اگر این واکسینه تا سن زیر ۱۵ سال انجام شود، دو دوز نیز کفایت می کند، اما بالای ۱۵ سال حتما باید ۳ دوز تزریق شود. توصیه می شود تا ۴۵ سال همه افراد تزریق را انجام دهند به خصوص افرادی که آلودگی دارند و یا در معرض این ویروس هستند.

از آنجا که HPV یک بیماری پوستی است، به همین دلیل با تزریق واکسن مقاومت بدن را ۴۰ برابر بیشتر می شود.

خوشبختانه در حال حاضر واکسن ایرانی در داروخانه ها موجود است، افراد می توانند از این واکسن استفاده کنند. واکسن ایرانی برای گروه های پر خطر کاربرد دارد، افرادی که کم خطر هستند بهتر است از گارداسیل استفاده کنند.

لازم به ذکر است که زدن واکسن به معنای ایمنی کامل نیست، واکسن hpv همچون هپاتیت نیست، ممکن است فرد مجدد مبتلا شود. واکسن مقاوت بدن را افزایش می دهد، در کنار تزریق واکسن اگر بهداشت جنسی رعایت شود احتمال ابتلا به این ویروس کاهش پیدا می کند.

مصرف سیگار در روند درمان hpv تا چه اندازه موثر است؟

سیگار ، قلیان، مشروب و الکل همگی می توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی شوند. به همین دلیل افرادی که آلوده هستند حداقل در طول درمان باید مصرف دخانیات را قطع کنند.

حتی اگر فرد خود سیگار مصرف نکند اما مدام در معرض دود سیگار باشد، در روند درمان موثر است.

بهترین زمان واکسن hpv

بهترین زمان واکسن زمانی است که سن پایین باشد و رابطه جنسی شروع نشده باشد، این دوره بهترین زمان برای استفاده از واکسن است.

برچسب ها
آیا امکان پاک شدن ویروس HPV از بدن وجود دارد
به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004