13/نوامبر/2021

بیماری های مقاربتی زنان

بیماری های مقاربتی زنان کدامند؟ جدی گرفتن سلامت جنسی برای داشتن زندگی طولانی و شاد مهم است. در صورت انجام هر گونه فعالیت جنسی، بیماری های مقاربتی می توانند منتقل شوند. برخی از آنها در مایعات بدن حمل می شوند در حالی که برخی دیگر از تماس پوست به پوست با ناحیه آلوده منتقل می شوند.

عفونت های منتقله از راه جنسی می تواند لب ها، دهان و گلو را در امتداد دستگاه تناسلی آلوده کند. اگرچه برخی از بیماری های مقاربتی قابل درمان نیستند، اما راهی برای مدیریت علائم و کاهش خطر انتقال به شرکای دیگر وجود دارد.

انواع بیماری های مقاربتی زنان

سوزاک

زنان آلوده اغلب بدون علامت هستند، اما علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحریک واژن

ترشح غلیظ زرد رنگ

درد رکتوم همراه با ترشح

درد زیر شکم

مقاربت دردناک

لابیای دردناک و متورم

راه هکار های پیشگیری از بیماری مقاربتی سوزاک

محدود کردن تعداد شرکای جنسی و استفاده از محافظ (کاندوم) می تواند تا حد چشمگیری از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

بیماری مقاربتی کلامیدیا

این بیماری ممکن است علائمی نداشته باشد، اما علائم ممکن است شامل، ترشحات زرد غلیظ غیر طبیعی واژن، ادرار دردناک، درد زیر شکم، لکه بینی واژینال، خونریزی بعد از مقاربت و… باشد.

بیماری مقاربتی سیفلیس

عفونت اولیه: یک یا چند زخم شانکر بدون درد که ۳-۶ هفته طول می کشد.

عفونت ثانویه: بدون درمان به مرحله دوم می رسد. علائم شامل بثورات قرمز و یا قوه ای است که روی دست ها و پاها یا سایر قسمت های بدن قرار دارند. همچنین ممکن است تب، گلودرد، دردهای عضلانی، آلوپسی، خستگی و ضعف را همراه داشته باشد.

مرحله نهفته: بدون علامت یا علائم پنهان. که در صورت عدم توجه، مشکل در حرکت اندام ها، فلج، بی حسی یا کوری را همراه دارد.

بیماری مقاربتی تبخال تناسلی

ضایعات وزیکولی دردناک روی پوست و اندام تناسلی، معمولاً عود می‌کند.

شیوع اولیه، معمولاً علائمی شبیه آنفولانزا دارد، تب، خستگی، دردهای عضلانی، تورم غدد لنفاوی، تورم فرج، لابیا، ترشحات واژن و ادرار دردناک، همگی می تواند از علائم آن باشد.

در صورت وجود عفونت به شریک زندگی خود اطلاع دهید و تا زمان بهبودی کامل ضایعات، از رابطه جنسی خودداری کنید.در صورت وجود ضایعات فعال در حین زایمان، باید سزارین انجام شود.

بیماری مقاربتی HPV

اکثر افراد هیچ علامتی ندارند و در بیشتر موارد HPV خود به خود از بین می رود و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی کند.

اما هنگامی که HPV از بین نمی رود، می تواند باعث مشکلات سلامتی مانند زگیل تناسلی و سرطان شود.

زگیل تناسلی معمولاً به صورت یک برآمدگی کوچک یا گروهی از برجستگی ها در ناحیه تناسلی ظاهر می شود. آنها می توانند کوچک یا بزرگ، برجسته یا مسطح یا به شکل گل کلم باشند. متخصص زنان معمولاً می تواند زگیل ها را با نگاه کردن به ناحیه تناسلی تشخیص دهد.

زگیل تناسلی را می توان با کمک متخصص زنان و با مصرف داروهای تجویزی درمان کرد. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، ممکن است از بین برود، ثابت بماند، یا اندازه یا تعداد آن افزایش یابد.

پیش سرطان دهانه رحم قابل درمان است. زنانی که به طور معمول آزمایش پاپ انجام می دهند و در صورت نیاز پیگیری می کنند، می توانند مشکلات را قبل از ایجاد سرطان شناسایی کنند. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. سایر سرطان های مرتبط با HPV نیز در صورت تشخیص زودهنگام و درمان زودهنگام قابل درمان هستند.

راه های پیشگیری از HPV

واکسیناسیون HPV در سن ۱۱ یا ۱۲ سالگی (یا می تواند از سن ۹ سالگی شروع شود) و برای همه افراد تا سن ۲۶ سالگی توصیه می شود، اگر قبلا واکسینه نشده باشند، محدود کردن تعداد شرکای جنسی واستفاده از محافظ (کاندوم) همیشه می تواند در پیشگیری کمک کننده باشد.

بیماریهای مقاربتی و عفونی زنان