08/آگوست/2021

درمان بوی بد واژن

بهترین روش درمان بوی بد واژن چیست؟ علت بوی واژن چیست؟ همه بانوان در طول زندگی خود ممکن است دچار این مشکل شده باشند، که از آن احساس بدی خواهند داشت. گاهی اوقات، هنگامی که بو قوی تر یا کمی ناخوشایند باشد، می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای باشد.در ادامه  برخی از دلایل بوی بد واژن و نکاتی برای جلوگیری از آن ذکر شده است، با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث بوی بد واژن می شود؟

علل بوی غیر طبیعی واژن چیست؟ بوی واژن بسته به زمانی که در چرخه قاعدگی قرار دارید متفاوت خواهد بود. ممکن است در اواسط چرخه قاعدگی این بود بیشتر به چشم بیاید و در طول دوره بوی فلزی بیشتری، به خود بگیرد.

اما این بو می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، معمولاً به دلیل عدم تعادل pH در واژن، مانند:

عرق: غدد عرق در ناحیه واژن شما می توانند بوی پوست و باکتری های موجود را تشدید کنند. این طبیعی است و ربطی به عدم تعادل pH ندارد.

رابطه جنسی: مایع منی می تواند سطوح باکتریایی را در واژن به دلیل pH اسیدی ترش از بین ببرد و بوی قوی تری ایجاد کند.

تامپون: گذاشتن یک تامپون برای مدت طولانی، به ویژه آن که معطر باشد، همچنین می تواند به دلیل افزایش باکتری ها باعث عدم تعادل pH شود.

واژینوز باکتریایی (BV): شایع ترین عفونت واژن است که باعث بوی قوی تر واژن می شود. ممکن است با ترشحات سفید، سبز یا خاکستری همراه باشد. در این شرایط درمان عفونت زنان اولویت دارد.

تریکومونیازیس: یک بیماری مقاربتی است که توسط انگلی ایجاد می شود و ترشحات بدبو زرد، سبز، سفید یا خاکستری را آزاد می کند.

لازم به ذکر است که، اگر بوی واژن شما باعث ترشح، سوزش یا خارش می شود، باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا ممکن است، دچار یک بیماری زمینه ای مانند BV یا یک بیماری مقاربتی باشید.

درمان بوی بد واژن

اگر به دنبال راه های سالم و ایمن برای کاهش بوی بد واژن هستید، گزینه هایی وجود دارد.

بهداشت واژن را خوب رعایت کنید.

در حالی که واژن با ترشح سفید و شفاف خود را تمیز می کند، شستشوی روزانه ناحیه خارجی واژن با آب و صابون ملایم و بدون بو، به جلوگیری از بوی بد کمک می کند. به راحتی می توانید این کار را در حالی که زیر دوش هستید انجام دهید.

اگر ناحیه مورد نظر به طور مرتب شستشو نشود، ترشحات واژن و باکتری ها می توانند تجمع پیدا کنند، که می تواند بوی را در طول زمان تشدید کند. در دوران قاعدگی، ممکن است دو بار در روز شستشو نیاز باشد.

استفاده از محصولات معطر ممنوع!

پوست واژن حساس است، بنابراین وقتی محصولات معطر یا مواد افزودنی را به آن ناحیه اضافه می کنید، می تواند باعث سوزش، خارش و قرمزی شود.

گاهی افراد تصور می کنند، محصولات معطر به درمان بوی بد واژن کمک می کند، در حالی که باید گفت، استفاده از این محصولات می تواند منجر به عدم تعادل در باکتری ها و بوی قوی تر شود.

لباس زیر نخی بپوشید.

پنبه پارچه ای است که تنفس بیشتری دارد.الیاف غیر پنبه، مانند الیاف مصنوعی، گرما، عرق و ترشحات را جذب می کند،که می تواند منجر به عفونت قارچی و بوی بد واژن شود.

با پزشک خود صحبت کنید.

اگر فکر می کنید بوی بد واژن در نتیجه یک عفونت زمینه ای است، پزشک می تواند آنتی بیوتیک هایی را برای کاهش باکتری ها و بازگرداندن تعادل pH به شما تجویز کند.در هر حال کنترل های دوره ای نزد متخصص زنان می تواند به جلوگیری از بروز هر گونه بیماری در زنان کمک کند.

این داروها شامل قرص های خوراکی ، کرم داخل واژن یا تزریق آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها برای BV معمولاً علائم را مانند بو در عرض دو تا سه روز برطرف می کنند.

علت و درمان بوی بد واژن چیست؟