28/جولای/2021

علائم یائسگی

علائم یائسگی چیست؟یائسگی یا بعد از یائسگی مرحله هایی از زندگی یک زن است که دوره ماهانه او قطع می شود. یائسگی پایان سالهای باروری یک زن است. یائسگی به نقطه ای گفته می شود که زن حداقل به مدت 12 ماه دیگر قاعدگی نداشته باشد.

در دوره های مختلف زندگی، تغییرات مختلفی در بدن رخ می دهد، یائسگی مرحله ای اجتناب ناپذیر در زندگی هر خانمی است. علائم و نشانه های آن اغلب نگران کننده است، اما درک بدن و یادگیری روش های کنار آمدن با مشکلات مهم است.

با ورود به دوره بلوغ، چرخه قاعدگی شروع می شود، در این دوره هورمون های خاصی ترشح ماهانه تخمک و آماده سازی برای بارداری را کنترل می کنند. پایان قاعدگی و باروری زنان به عنوان یائسگی شناخته می شود. یائسگی معمولاً در دهه چهل یا پنجاه زندگی زنان رخ می دهد.

با این حال برخی از زنان قبل از چهل سالگی یائسگی را تجربه می کنند، که از آن با عنوان یائسگی زودرس یاد می شود.

علائم یائسگی

یائسگی را می توان با تغییرات جسمی و عاطفی مشخص کرد. با نزدیک شدن به زمان یائسگی، ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

قاعدگی های نامنظم، خشکی واژن، افتادگی سینه ها، پوست خشک، موهای کم پشت، افزایش وزن، گرگرفتگی،عرق شب، مشکلات خوابیدن  وتغییرات خلق و خوی.

علل یائسگی

یائسگی فرآیندی طبیعی است که در هر زنی که به اوایل چهل یا پنجاه سالگی می رسد، اتفاق می افتد. تولید هورمون های تخمدان برای تنظیم چرخه قاعدگی، یعنی استروژن و پروژسترون، شروع به کاهش می کند. در نهایت، تخمدان شما تولید تخمک را متوقف می کند. این باعث می شود که تغییراتی در الگوی قاعدگی خود تجربه کنید.

برخی از عواملی وجود دارد که می تواند باعث یائسگی زودرس شود شامل موارد زیر است:

درمان سرطان: شیمی درمانی و رادیوتراپی (درمان با قرار گرفتن در معرض اشعه) می تواند باعث علائم یائسگی و توقف موقتی یا دائمی قاعدگی شما شود.

شکست تخمدان ها: بیماری های خود ایمنی یا عوامل ژنتیکی باعث تولید تخمدان در هورمون های تولید مثل، کمتر از حد طبیعی می شود. این به عنوان نارسایی اولیه تخمدان شناخته می شود و می تواند به یائسگی زودرس منجر شود.

جراحی ها: جراحی هایی مانند هیسترکتومی که شامل برداشتن رحم می شود، بلافاصله قاعدگی را متوقف می کند.

درمان یائسگی

یائسگی خود نیازی به درمان ندارد، اما ممکن است برای کنترل علائم و نشانه های آن نیاز به درمان باشد.

درمان جایگزینی هورمون: برای گرگرفتگی و پوکی استخوان درمان هورمونهایی از جمله استروژن و پروژسترون توصیه می شود.

استروژن: مقادیر کم استروژن به صورت کرم یا قرص می تواند به شما در کنترل خشکی واژن، علائم ادرار و ناراحتی در هنگام مقاربت کمک کند.

لیزر واژینال: از لیزر واژینال  برای جوان سازی پوست واژن و تولید کلاژن استفاده می شود.

داروهای ضد افسردگی: داروهای ضد افسردگی با دوز کم می توانند در کنترل گرگرفتگی در مواردی که درمان هورمونی برای شما توصیه نمی شود، کمک کنند.

درمان دارویی: همچنین ممکن است داروهایی برای کاهش پوکی استخوان تجویز شود.

علت کم شدن خون قاعدگی یائسگی با چه علائمی در زنان آغاز می شود؟