13/آگوست/2019
13 / آگوست / 2019

عوارض عمل لابیاپلاستی چیست

لبیاپلاستی یکی از عمل‌های ناحیه ژنیتال است که بر روی لبیاها صورت می‌گیرد. هرچند که این عمل نسبت به عمل‌های زیبایی دیگر بسیار ناشناخته می‌‌باشد اما راه‌ حلی مناسب برای زنان زیادی است که از بزرگ بودن لبیاهای خود رنج می‌برند که در بخش لبیاپلاستی به بررسی آن پرداخته‌ایم. با مراجعه به سایت خانم دکتر لیلا خلیلی و رجوع به بخش لبیاپلاستی یا لابیاپلاستی سایت ایشان، به اطلاعات جامعی در مورد لبیاپلاستی دسترسی خواهید داشت.

لبیاپلاستی عمل زیبای لابیاهای ناحیه تناسلی می‌باشد که باعث تغییر فرم و سایز آن‌ها می‌شود.

عوارض عمل لابیاپلاستی

این عمل اگر به درستی صورت گیرد سبب نتایج زیر می‌شود:

• کوچک شدن لابیاها
  • خوش فرم شدن لبیاها
  • قرینه شدن لبیاها
  • رفع تیرگی لبیاها

لبیاپلاستی به دلیل اینکه بر روی ناحیه تناسلی صورت می‌گیرد، عمل بسیار حساس و ظریفی می‌‌باشد. به دلیل درجه سختی بالا عمل لابیاپلاستی، جراحان کمی هستند که می‌توانند این عمل را به خوبی و با ظرافت تمام انجام دهند. به همین دلیل در این عمل زیبایی بیشتر از عمل‌های دیگر شاهد عوارض گوناگون هستیم.

به طور کلی عوارض بعد از عمل لبیاپلاستی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

• عوارض کوتاه مدت لبیاپلاستی
  • عوارض بلند مدت لبیاپلاستی

لابیاپلاستی

اکنون قصد داریم در مورد عوارض عمل لابیاپلاستی و علل بروز آن صحبت کنیم؛ زیرا همیشه مراجعین ما در مورد عوارض این عمل از ما سؤال می‌پرسند و متأسفانه اغلب آن‌ها اطلاعات اشتباهی در مورد عوارض این عمل دارند. همچنین گروهی از مراجعین ما و یا افرادی که در پیج اینستاگرام خانم دکتر دایرکت میدهند و یا کامنت می‌گذارند به خاطر ترس از مشکلاتی که بعد از عمل لبیاپلاستی رخ می‌دهد، اقدام به جراحی نمی‌کنند و تمامی این ترس‌ها از تصورات و اطلاعات غلط افراد است، پس اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید با ما همراه باشید تا شما را با تمامی اتفاقات بعد از عمل لبیاپلاستی آشنا کنیم.

در ایجاد عوارض عمل لابیاپلاستی دو مورد خیلی مهم نقش بسیار زیادی دارد:

• جراح نابلد
  • عدم همکاری درست بیمار

هر کدام از این موارد به خودی خود در ایجاد عوارض عمل لابیاپلاستی نقش بسیار زیادی دارند، که توضیح مفصلی در مورد هر یک از آن‌ها خواهیم داد. پس اگر شما در انتخاب جراح دقت کنید و به تمامی مواردی که باید قبل و بعد از لبیاپلاستی رعایت شود، توجه کنید دچار هیچگونه عوارضی نخواهید شد و از نتیجه عمل خود بسیار راضی خواهید بود.

نقش جراح در عوارض عمل لابیاپلاستی

چه اتفاقی می‌افتد که یک جراح باعث عوارض بعد از لابیاپلاستی می‌شود؟

همانطور که بارها در بحث‌های مربوط به عمل لبیاپلاستی نیز گفته‌ایم، عمل لبیاپلاستی یکی از عمل‌های بسیار حساس و ظریف ناحیه ژنیتال است که پزشکان زیادی قادر به انجام آن نیستند؛ حتی اگر جراح زیبایی زنان باشند. افراد زیادی روزانه به مراکز زیبایی خانم دکتر خلیلی جهت ترمیم عمل لبیاپلاستی ناموفق خود مراجعه می‌کنند و از نتیجه عمل خود ناراضی هستند. درادامه می توانید با راهکار های شناخت بهترین جراح لابیاپلاستی آشنا شوید.

• جراح شما قبل از انجام عمل لبیاپلاستی از یک ماه قبل باید به شما نکات مهمی را گوشزد کند و شما آن‌ها را انجام دهید.
  • جراح لبیاپلاستی شما باید از شما تست پاپ اسمیر بخواهد و نتیجه آن را به دقت مورد بررسی قرار دهد.
  • در صورتیکه فردی از لحاظ عفونت واژینال، بررسی شود و فرد درگیر عفونت باشد، حتما پس از درمان عفونت فرد باید اقدم به عمل لبیاپلاستی کند. و این در حالی است که برخی از پزشکان چندان به تست پاپ اسمیر اهمیت نمی‌دهند و در مورد بیماران برای انجام این تست هیچ سخت‌گیری‌ای نمی‌کنند.
  • همه بیماران در هر رده سنی، باید از نظر برخی فاکتورهای خونی کاملاً بررسی شوند و در صورت کمبود فاکتورهای مهم انعقادی و خونی تحت درمان قرار گیرند و پس از مدتی مجدداً آزمایش دهند و در صورت رفع مشکل اقدام به انجام جراحی کنند. پزشک محترم باید بیمار را از این نظر چک کند و فاکتورهای مهم خونی او را بررسی کند، در غیر اینصورت ممکن است در حین عمل فرد دچار مشکلی شود.
  • نداشتن رابطه جنسی، ممانعت از مصرف داروهای رقیق‌‌کننده خون، داروهای ضدالتهابی، نداشتن رابطه جنسی از مدتی پیش و … از مواردی هستند که هر جراحی باید به بیمار در مورد آن‌ها توضیح دهد.

نقش جراح در عوارض عمل لابیاپلاستی

(می‌توانید به مراقبت‌های قبل از لبیاپلاستی و بعد از لبیاپلاستی سایت خانم دکتر لیلا خلیلی مراجعه کنید و به کاملترین لیست مراقبت لبیاپلاستی دسترسی داشته باشید)

جراحان لبیاپلاستی معمولاً در انجام عمل‌های لبیاپلاستی چندان موفق عمل نکرده‌اند به همین دلیل روزنه کیس‌های ترمیمی زیادی را در مراکز زیبایی خانم دکتر لیلا خلیلی پذیرش می‌کنیم. یکی از دلایل آمار بالای ترمیم لبیاپلاستی، عدم تجربه و مهارت پزشک می‌باشد. در بسیاری از موارد شاهد این بوده‌ایم که فرد دچار عارضه عدم قرینگی در بعد از لبیاپلاستی شده است، به همین دلیل فرد مجدداً نیاز به عمل لبیاپلاستی دارد.

عدم تخصص و مهارت پزشک در انجام تکنیک درست می‌تواند باعث عدم قرینگی لبیاها شود. کنگره کنگره شدن لبیاها نیز یکی دیگر از مشکلات و عوارض بعد از لبیاپلاستی می‌‌باشد که کاملاً مرتبط با نابلد بودن جراح است؛ جراحی که تجربه و مهارت کافی داشته باشد با به کار بردن تکنیک درست، لبیاها را به فرم زیبایی درمی‌آورد.

ماندن رد بخیه‌ها، یکی دیگر از عوارض عمل لبیاپلاستی می‌باشد، که به دو مورد مهم ربط دارد:

• عدم به کار بردن تکنیک درست برای بخیه زدن
  • عدم استفاده از ترمیم‌کننده درست و یا مصرف نامنظم آن

پزشک شما موظف است که با به‌کارگیری تکنیک درست به گونه‌ای ناحیه مربوطه را بخیه بزند که رد بخیه بر لبیاها باقی نماند، همچنین با تجویز ترمیم‌کننده درست و مناسب به ترمیم رد بخیه‌ها کمک کند. یکی از مهمترین و اشتباه‌ترین باورهای غلط در مورد لبیاپلاستی، از بین رفتن حس جنسی پس از لبیاپلاستی است. زنان زیادی هستند که به خاطر این تصور که بعد از لبیاپلاستی  حس جنسی از بین می‌رود، از انجام عمل لابیاپلاستی خودداری می‌کنند.

از بین رفتن حس جنسی تنها در صورتی پس از لبیاپلاستی رخ می‌دهد که جراح به علت عدم مهارت به اعصاب فرد آسیب بزند؛ در غیراینصورت اگر لبیاپلاستی با تکنیک درستی انجام شود، حس جنسی فرد از بین نمی‌رود. تمامی مواردی که ذکر شد از جمله موارد هستند که جراح باید  به آن‌ها توجه کافی کند، در غیر اینصورت سبب عوارض بعد از لبیاپلاستی در بیمار خود می‌شود.

نقش بیمار در عوارض بعد لبیاپلاستی

یکی از عمل‌هایی که بیمار در نتیجه آن بسیار نقش دارد، عمل لبیاپلاستی می‌باشد. بیمار نقش برجسته‌ای در جلوگیری از بسیاری ازعوارض بعد از لبیاپلاستی دارد. عفونت بعد از لابیاپلاستی از مهمترین عوارض بعد از لابیاپلاستی است. علاوه بر مجموعه نکاتی که قبل از عمل لبیاپلاستی باید به آن‌ها توجه کرد، گروهی از نکات نیز وجود دارند که باید بعد از انجام عمل به آن‌ها توجه کرد.

شستشو منظم به صورت کاملاً بهداشتی، مراقبت‌ از بخیه‌ها، استفاده منظم از آنتی‌بیوتیک‌ها، نرفتن به استخر، استفاده نکردن از وان، عدم برقراری رابطه جنسی و … همگی از مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد؛ زیرا این موارد می‌توانند به بخیه‌ها آسیب برسانند و سبب عفونت شوند. در صورتیکه به درستی از بخیه‌های خود محافظت نکنید ممکن است سبب عفونت ناحیه بخیه‌ها شوید؛ عفونت در ناحیه لبیاها ممکن است سبب تغییر فرم لبیاها شود و نتیجه لبیاپلاستی را عوض کند. عدم مراقبت درست ممکن است سبب خارش و تورم لبیاها شود که جای نگرانی نیست، این عوارض در صورت اطلاع به موقع به پزشک باعث ایجاد هیچ مشکلی نمی‌شوند.

نقش بیمار در عوارض بعد لبیاپلاستی

عوارض کوتاه مدت لبیاپلاستی

• همانطور که گفتیم عوارض عمل لبیاپلاستی به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ که یکی از انواع آن، مجموعه‌ای از عوارض کوتاه مدت هستند؛ که در پایین به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:
  • خارش؛ خارش بعد از لبیاپلاستی را می‌توان با انجام اقداماتی و همچنین مصرف برخی داروها کنترل کرد؛ پس اگر احساس خارش‌های شدید در ناحیه بخیه‌ها دارید حتما با پزشک خود صحبت کنید تا راه حلی به شما بدهد.
  • سوزش؛ سوزش بعد از عمل لبیاپلاستی در صورتیکه قابل تحمل باشد و شدید نباشد طبیعی است و با مسکن‌هایی که پزشک شما تجویز کرده است می‌تواند آرام شود.
  • تورم؛ قطعاً بعد از لبیاپلاستی ناحیه بخیه زده شده، متورم می‌شود، پزشک شما برای کاهش این تورم راه‌حل‌هایی پیشنهاد می‌دهد که باید عیناً رعایت شوند تا تورم شما کاهش یابد.
  • عفونت؛ عفونت از مهمترین عوارض بعد از عمل لبیاپلاستی می‌‌باشد که عوامل زیادی در قبل، حین و بعد از عمل لبیاپلاستی در بروز آن نقش دارند؛ هنگامی که احساس کردید دچار عفونت شده‌اید و یا موردی غیرطبیعی‌ در ناحیه جراحی شده دیدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید؛ عفونت پس از عمل لبیاپلاستی باید به موقع درمان شود تا باعث تغییر نتیجه عمل لبیاپلاستی نشود.

تمامی مواردی که در بالا ذکر کردیم، همگی جز عوارض کوتاه مدت عمل لبیاپلاستی می‌‌باشند که با مراقبت‌های منظم و مشورت با پزشک به سرعت خوب می‌شوند. عوارض کوتاه مدت عمل لبیاپلاستی معمولاً به علت کم توجهی بیمار و یا طبق روندی طبیعی اتفاق می‌افتند و اغلب جای نگرانی نیست.

عوارض بلند مدت لبیاپلاستی

عوارض بلند مدت لبیاپلاستی معمولاً به علت خطای پزشکی رخ می‌دهد؛ و معمولاً برای رفع آن‌ها باید اقدام به انجام عمل لبیاپلاستی ترمیمی کرد. یکی از مهمترین عوارض بلند مدت عمل لبیاپلاستی که معمولاً جبران‌ناپذیر است، از بین رفتن حس جنسی در نواحی لبیاها است.

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که جراح به اشتباه در حین عمل باعث از بین رفتن حس جنسی شده باشد. هرچند که ممکن است به علت استفاده از کرم بی‌حسی  و بخیه خوردن لبیاها، فرد تا چند روز حس جنسی کمی داشته باشد، اما اگر این موضوع تا بهبودی کامل ادامه داشت باید نگران شد و با پزشک این موضوع را در میان گذاشت.

کنگره شن لبیاها، عدم قرینگی لبیاها، شکل نافرم لبیاها و … همگی از عوارض به کار بردن تکنیک غلط در حین عمل لبیاپلاستی هستند که معمولاً با عمل ترمیم لبیاپلاستی بهبود می‌یابند. ماندن رد بخیه نیز از دیگر عوارض عمل لبیاپلاستی است که به دلیل به کار بردن تکنیک غلط برای بخیه‌ زدن لبیاها و عدم استفاده از کرم ترمیم‌کننده مناسب است.

در صورتیکه شما نیز از نتیجه عمل لبیاپلاستی خود ناراضی هستید می‌توانید به مراکز زیبایی خانم دکتر لیلا خلیلی جهت مشاوره مراجعه کنید؛ ایشان یکی از معدود جراحان زیبایی زنان جهان است که حتی یک کیس ناموفق در پرونده کاری خود در مورد عمل‌های زیبایی زنان از جمله عمل لبیاپلاستی و عمل ترمیم لبیاپلاستی ندارد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید سوالات خود را در ادامه مقاله مطرح کنید.