سرطان‌های شایع در زنان

20/سپتامبر/2021

سرطان‌های شایع در زنان

سرطان‌های شایع در زنان کدامند؟ تشخیص سرطان اغلب با سابقه پزشکی خانوادگی، انتخاب شیوه زندگی یا مواردی در محیط مرتبط است. و در حالی که نمی توانید سابقه خانوادگی یا کل محیط خود را کنترل کنید، عادات سبک زندگی سالم مانند رژیم غذایی خوب، فعالیت بدنی منظم، کنترل وزن و ترک سیگار در صورت اعتیاد، همیشه در سلامت شما موثر هستند.

سرطان های شایع در زنان

سرطان پستان

انتظار می رود سرطان پستان ۳۰ درصد از موارد سرطان زنان و ۱۴ درصد از  مرگ ناشی از سرطان زنان را در سال ۲۰۱۷ تشکیل دهد. شانس ابتلای زن به سرطان سینه ۱ در ۸ است.در حالی که هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان پستان وجود ندارد و بسیاری از عوامل خطر، خارج از کنترل شما هستند، آگاهی از شایع ترین عوامل خطر می تواند به شما در مقابله با مواردی که در کنترل شما هستند کمک کند.سرطان سینه در زنان بیشتر از مردان شایع است. سن دو نفر از هر سه زن مبتلا به سرطان سینه تهاجمی ۵۵ یا بیشتر هستند.

سابقه خانوادگی در سرطان سینه بسیار حائز اهمیت است، اگر مادر، خواهر یا دخترتان سرطان سینه داشته باشند، خطر شما دو برابر می شود. اگر دو نفر از بستگان شما مبتلا باشند، خطر شما سه برابر می شود. دستورالعمل های غربالگری بر اساس سابقه خانوادگی کمی متفاوت است، بنابراین با پزشک خود در مورد آنچه برای شما مناسب است مشورت کنید.

بین ۵ تا ۱۰ درصد از سرطان های پستان تصور می شود که ناشی از جهش های ژنی خاصی هستند که موروثی هستند و BRCA1 و BRCA2 شایع ترین جهش های مرتبط با این بیماری می باشند.

سرطان در زنان

سرطان رحم

سرطان رحم ۷ درصد از کل موارد سرطان و ۴ درصد از مرگ های ناشی از سرطان زنان را به خود اختصاص داده است. شانس ابتلای زن به سرطان رحم ۱ در ۳۶ است.

سرطان رحم (که به آن سرطان آندومتر نیز می گویند) سرطانی است که در قسمت داخلی رحم و آندومتر قرار دارد و شایع ترین نوع سرطانی است که بر اندام های تناسلی زنان تأثیر می گذارد که این موضوع سرطان رحم را بیشتر از سرطان دهانه رحم یا سرطان تخمدان شایع می کند.

تغییرات هورمونی، به ویژه مربوط به استروژن، نقش مهمی در خطر ابتلا به سرطان رحم دارد. مانند سرطان سینه، سرطان رحم می تواند از استروژن تغذیه کند. برخی از مواردی که می توانند بر سطح هورمون ها تأثیر بگذارند و خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند عبارتند از، مصرف استروژن پس از یائسگی، قرص های ضد بارداری، استفاده از تاموکسیفن در گذشته یا حال برای سرطان سینه، هرگز باردار نشدن، چاقی، و داشتن تومورهای تخمدان خاص یا سندرم تخمدان پلی کیستیک.

عوامل دیگری که می توانند خطر ابتلا به سرطان رحم در زنان را افزایش دهند عبارتند از:

رژیم غذایی پرچرب یا پرکالری

سن

دیابت

سابقه خانوادگی سرطان رحم یا سرطان روده بزرگ

سابقه شخصی سرطان سینه یا تخمدان

هیپرپلازی آندومتر، ضخیم شدن دیواره رحم

استفاده از دستگاه داخل رحمی غیر هورمونی (IUD) برای پیشگیری از بارداری با کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم مرتبط است.

در صورتی که که با مشاهده کوچکترین علائم مشکوک به متخصص زنان خود مراجعه کنید، می توانید از شروع علائم خطرناک و پیشرفت سرطان تا حد بالایی جلوگیری کنید.

برچسب ها
شایع‌ترین سرطان در بین زنان چیست؟
به اشتراک بگذارید
مطالب اخیر

دیدگاه ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

02144978004